Google Adwords

Google Adwords

Je kent ze ongetwijfeld, de advertenties die in Google verschijnen als je een zoekopdracht ingeeft. Dat is Google Adwords. Korte, krachtige advertenties die jouw bedrijf op een dag tijd bovenaan de zoekresultaten laten verschijnen. En je doelgroep naar je website leiden. Logisch, als je weet dat 90 % van de internetgebruikers zijn zoektocht naar een product, dienst of firma start via Google.

Je bereikt dan ook snel resultaat met search engine advertising (SEA). Bovendien zijn je advertentiecampagnes binnen een week opgezet, zeer flexibel en betaal je enkel voor mensen die écht geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst.

Waarom kiezen voor Adwords?

  • 100 % relevant: Je advertentie verschijnt alleen als iemand via een zoekopdracht in Google aangeeft interesse te hebben in jouw producten of diensten. Gevolg: jouw advertentie is 100 % relevant voor degene aan wie hij getoond wordt.
  • Wereldwijd of lokaal: Je bepaalt volledig zelf de regio waarin je adverteert! Of je nu kiest voor een provincie, bepaalde gemeentes of voor een straal van x kilometer rond je bedrijf. Zo bereik en betaal je alleen de regio die voor jou interessant is.
  • Voor elk budget: Je betaalt bovendien alleen als er iemand klikt op jouw advertentie. Alle visibiliteit die je advertentie oplevert, is gratis. Je stelt trouwens zelf een dagbudget in. Zo weet je aan het eind van de dag precies wat je maximaal hebt uitgegeven.
  • Meten is weten: De resultaten van je advertentiecampagne zijn perfect meetbaar. Google voorziet nauwkeurige cijfergegevens van alles wat je wil weten: het aantal clicks op je advertentie, het aantal keer dat die verschenen is, de prestaties van je zoekwoorden, de regio waarin jouw advertentie het meest bekeken werd, de dagen en uren waarop het meest geklikt werd, de effectieve conversies van je campagne…
  • Volledige controle: Google Adwords is bijzonder flexibel. Aanpassingen kunnen op eender welk moment en staan direct online. Je start en stopt met adverteren wanneer je wil.
  • Nog meer troeven? Die vind je in deze tekst over Google Adwords.

Welke advertenties kies je?

  • Google Search: klassieke advertenties tussen de zoekresultaten.
  • Google Display: (beeld)advertenties op partnersites van Google op basis van het onderwerp van de site of zoekopdrachten die in het verleden zijn uitgevoerd.
  • Google Shopping: productadvertenties met enkel beeld, productnaam, prijs en url. Enkel in combinatie met een webshop.

Remarketing, jouw tweede kans

Bezocht iemand een bepaalde pagina van je website, maar nam hij niet de actie die je wilt, zoals zich abonneren op je nieuwsbrief of een offerte aanvragen? Of begon hij aan een aankoop zonder die af te ronden? Een remarketingcampagne geeft je de kans om deze persoon alsnog te converteren.

Via een cookie weten we precies welke pagina’s bezocht zijn en welke acties ondernomen. Zo kan je deze mensen targetten met een gepersonaliseerde advertentie. Denk maar aan een korting van 10 % als de bezoeker terugkeert naar zijn winkelmandje en de aankoop afrondt.

Deze doelgroep was al geïnteresseerd in je product. Je boekt dus snel en goedkoop resultaat met dit soort advertenties. Gemiddeld betaal je 50 % minder voor een conversie en stijgt het aantal conversies met zo’n 12 %.