5 social mediatrends voor 2017

Het strijdtoneel van de social media is een onoverzichtelijk kluwen geworden dat continu in beweging is. Marketingtechnieken veranderen pijlsnel en het wordt steeds moeilijker om het overzicht te bewaren over wat wel en wat niet werkt. Daarom zetten we 5 social mediatrends voor 2017 op een rijtje. Dan ben je meteen weer mee.

1. Content met een vervaldatum

Met een gigantische hoeveelheid aan content die bedrijven dagelijks op hun social mediakanalen zetten, is het moeilijk geworden om op te vallen in de massa. Alle gekende marketingtrucs werken niet meer, dus is het tijd voor een nieuwe techniek: content met een vervaldatum. Vanuit het principe van Snapchat creëer je een gevoel van urgentie en geef je de bezoeker maar een beperkte tijd om de boodschap te zien alvorens die verdwijnt. Een techniek in opmars, want onder andere Instagram past het ondertussen toe.

Facebookpagina PXL - Snapchat take-over door Joke

2. Moeilijker organisch sociaal verkeer

Likes, volgers en interacties waren vroeger voldoende om je content zichtbaar te maken. Helaas verdwijnen de chronologische updates naar de achtergrond en wordt je boodschap in niemandsland gepost omdat de beschikbare ruimte te klein geworden is voor de hoeveelheid content die gepubliceerd wordt. De oplossing? De portemonnee bovenhalen. Tot zover de “gratis” sociale media… In 2017 keren we dus ‘back to the basics’ met een marketingstrategie voor meerdere kanalen met enkele klassiekers zoals SEO-optimalisatie en e-mailmarketing.

Facebook ad Thuis Best

3. Live streaming video’s

De tijd van netjes gemonteerde video’s op YouTube is voorbij. We leven in het nu en willen ogenblikkelijk onze momenten (zowel zakelijk als privé) delen met de wereld. Live video’s waren al beschikbaar op Twitter, maar sinds deze zomer ook op Facebook. Een trend om mee rekening te houden want onder andere het programma Dagelijkse kost overbrugde zijn zomerstop op televisie met live streaming kooksessies op Facebook.

Livestreaming Dagelijkse kost op Facebook

4. Advertentierelevantie is koning

Reclame en advertenties zijn vieze woorden geworden bij de mensen. 2017 is dan ook het moment om alle tools te gebruiken om jouw advertentie te vullen met gepersonaliseerde content die naadloos aansluit bij degene de hem ziet. Gebruik maken van al je data en dat combineren met slimme (re)marketingcampagnes zorgen voor de juiste content op het juiste moment bij de juiste persoon.

5. Creëer vertrouwen

We leven in een transparante wereld: het minste foutje of de kleinste ontevredenheid wordt meteen publiekelijk uitgesmeerd. En dat geldt niet meer alleen voor bedrijven… Ook klanten worden tegenwoordig beoordeeld. Bij de taxidienst Uber is er een evaluatie voor zowel de chauffeur als de klant. Transparantie en een snelle en correcte reactie op commentaren zijn bijgevolg essentieel geworden.

Uber passagiers worden ook geëvalueerd

Bron

  • http://www.jeffbullas.com/2016/09/19/0-top-social-media-marketing-trends-to-look-out-for-in-2017/?inf_contact_key=a9705ef719ed7aae4479514ff529ef35528f791548b4f54d68ef8f263e24f1f5