7 tips om je content te delen op verschillende sociale netwerken

Content maken en content laten opvallen zijn twee verschillende zaken. En dat is er met de introductie van sociale media niet gemakkelijker op geworden. Opvallen en je doelpubliek een reden geven om je al verschillende kanalen te volgen vraagt moeite en inzet. Toch loont het! Door je boodschap per kanaal vorm te geven toon je aan dat je weet waarover je spreekt, weten je gebruikers je te appreciëren en groeit je geloofwaardigheid.

Wij helpen jullie alvast graag op weg met deze zeven tips om ook jullie content eenvoudig op de verschillende sociale netwerken te verspreiden.

1. Kies een pakkende titel of boodschap

Voor het vinden hiervan ga je best niet over één nacht ijs. Bedenk verschillende opties en zoek naar een evenwicht tussen suggestiviteit en duidelijkheid. Niets zo erg als een bezoeker naar content leiden die niet voldoet aan zijn verwachtingen. Vervolgens kies je de twee of drie beste ideeën eruit en test je deze. Zo leer je wat wel en niet werkt bij jouw doelpubliek.

2. Optimaliseer je content voor elk kanaal

Hoe gemakkelijk het ook is om dezelfde boodschap te verspreiden, het zal nooit een succesformule zijn. Waarom zou iemand trouwens al je kanalen volgen als je toch dezelfde content opnieuw plaatst? Elk kanaal is uniek en wordt door de gebruiker op een andere manier en/of ander tijdstip geconsumeerd. Zo is het raar dat je op Facebook enkel foto’s plaatst, terwijl dat op Instagram juist wel wordt verwacht.

Probeer daarom de door jou gebruikte kanalen even veel aandacht te geven en test ook hier weer wat werkt. Enkele tips: korte samenvattingen zijn ideaal voor Twitter. Facebook is het medium om de conversatie met je doelgroep aan te gaan. Een uitnodiging tot een professionele discussie hoort dan weer thuis op LinkedIn. En hashtags, tot slot, helpen je vooruit op Instagram.

Artikel op Livios website Artikel op Livios Facebookpagina

Vergeet bij deze stap je foto’s niet! Zorg dat de belangrijkste informatie steeds in beeld komt door de formaten en de opmaak van je beelden aan te passen.

3. Varieer

Na een tijdje weet je welk type post meer of minder reactie uitlokt. Hierdoor verval je al snel in het maken van soortgelijke berichten. Handig, maar de sociale wereld verandert snel. Aan jou de uitdaging hierin mee te zijn en de trends op te volgen! Plaats daarom ook eens andere inhoud dan je gewend bent. Weet je dat bijvoorbeeld foto’s werken voor jouw doelgroep? Probeer dan ook eens een filmpje.

4. Post met mate

In plaats van te kiezen voor een ‘information overload’ die meestal ergernis oproept bij je doelgroep kan je je berichten beter doseren. Je kan hiervoor gebruik maken van verschillende tools die je helpen je content in te plannen zodat het op regelmatige tijdstippen verschijnt. Kies je voor een vast patroon, dan weten je volgers na een tijdje wanneer ze een bericht kunnen verwachten en kan je zelfs een bepaalde loyaliteit opbouwen.

5. Roep op tot actie

Je wil niet alleen dat je doelgroep je berichten leest, je wil ook dat ze iets doen! Zet daarom op het einde van je post altijd een duidelijke call-to-action. Dat kan een link zijn die meer informatie biedt, een vraag om zich aan te melden voor je nieuwsbrief, een korting op een bepaald product of een andere creatieve optie.

Hoe maak je nu de perfecte call-to-action? Ook daar hebben we tips voor!

  • Actief woordgebruik zet sneller aan tot actie. Gebruik dus werkwoorden in plaats van zelfstandige naamwoorden, zeg duidelijk wat je wil dat de gebruiker doet en wees duidelijk.
  • Wil je likes, shares of comments op je bericht? Vraag dat dan gewoon. Je doelpubliek moet niet verder nadenken en weet wat er verwacht wordt.
  • Gebruik je een landingspagina, zorg dan dat deze volledig in lijn ligt met je post. Taalgebruik, tone of voice en beelden die je in je bericht gebruikt, moeten ook in deze pagina terugkomen.

6. Beperk promotie van je eigen merk

Wie je sociale mediakanalen volgt is uiteraard geïnteresseerd in jouw producten en diensten, maar dat wil niet zeggen dat hij elke dag een verkoopspraatje wil horen. Daarom de 1/3 regel. 1/3 van je posts mag promotionele content zijn, de overige 2/3 moet ervoor zorgen dat je waarde levert en je volgers ook terugkeren. Dat kan door inhoud te plaatsen die gaat over je vakgebied en/of inspirerende personen die hierin actief zijn of door persoonlijke interacties van gebruikers met je merk in de kijker te plaatsen.

Afbeelding op Facebookpagina van Brouwland Biercompetitie

Wist je trouwens dat in een recente studie aangetoond werd dat e-mailmarketing door consumenten als het instrument werd aangeduid om hen te bereiken als ze een product willen kopen? Facebook staat pas op een verre vierde plaats, LinkedIn en Twitter op de vijfde en zevende plaats met verwaarloosbare aantallen.

7. Collega-werknemers zijn je eerste doelwit

Aangezien de meeste van je collega’s op sociale media zitten kan je gerust hun steun inroepen. Vraag hen berichten te delen zodat je bereik snel groter wordt zonder al te veel moeite te doen. Leg hen wel even uit waarom je graag hebt dat ze dat doen…

Heb je een echte fanatieke gebruiker van sociale media tussen je collega’s zitten? Vraag hem of haar om eventueel mee in te staan voor het beheer van jullie kanalen. Zo krijg je niet enkel een grotere betrokkenheid, maar is de kans ook groter dat deze collega zijn eigen werk gaat delen.

Personeel op de Facebookpagina van Oben

Bronnen

  • Hootsuite blog (Evan LePage)
  • Social Media Examiner
  • Heidi Cohen.com
  • Headlines.co.uk