Adwords gaat voor mobiel

Zo’n 30 tot 40% van alle zoekopdrachten verlopen vandaag via een mobiel apparaat. Om optimaal op dit veranderende zoekgedrag in te spelen rolde Google Adwords de afgelopen maanden zonder een verwittiging of aankondiging een reeks wijzigingen uit die toch een ingrijpende impact hebben op bestaande campagnes. Wij zetten alles voor u op een rijtje…

1. Advertenties rechterzijde verdwenen

De acht advertentiesposities aan de rechterzijde van de zoekresultaten zijn ondertussen verdwenen. Enige compensatie is de extra vierde advertentiepositie boven de natuurlijke zoekresultaten. Daar kunnen er nu vier in plaats van drie staan. Rechts staan enkel nog de Google Shopping advertenties.

De reden voor deze aanpassing werd niet gegeven, maar vermoedelijk is het toenemende mobiele zoekgedrag de oorzaak. Op mobiele apparaten worden, afhankelijk van het land waarin u zich bevindt, slechts twee à drie advertenties bovenaan de zoekresultaten getoond. Deze weergave wordt nu doorgetrokken naar alle apparaten.

2. Een nieuwe kleur

Betalende advertenties vielen in de zoekresultaten op door hun prominente gele kleur. Die kleur werd vervangen door groen. Niet omdat Google dit mooier vindt dan geel, wel omdat het groen de kleur is van de zichtbare url waardoor de groene look veel dichter bij de natuurlijke zoekresultaten aanleunt. Dit zou de CTR (clickthrough rate) van de advertenties in positieve zin moeten beïnvloeden.

3. Nieuwe advertentievormen

De traditionele advertenties die bestaan uit één kopregel, twee beschrijvingsregels en een url hebben de aftocht geblazen. Vanaf nu zijn er uitgebreide tekstadvertenties. Iedereen krijgt nu twee kopregels, één uitgebreider beschrijvingsveld en een twee optionele padvelden die aan de stam van je url kunnen toegevoegd worden. Met deze nieuwe advertentievorm is het niet meer nodig om aparte mobiele advertenties te schrijven omdat deze op alle toestellen correct getoond wordt.

Nieuwe advertentievormen

Vanaf 21 oktober kunnen in Adwords geen standaardtekstadvertenties meer aangemaakt worden. De bestaande worden wel nog weergegeven na deze datum, maar dit zou wel eens een negatief effect kunnen hebben op de kwaliteit van de campagne. Er wordt dus aanbevolen tegen 26 oktober volledig om te schakelen naar de nieuwe advertenties.

Nieuwe advertentievormen

Ook op het Display netwerk komt eind dit jaar een nieuwe responsive advertentie. Adverteerders hoeven enkel nog een URL, kop, beschrijving en afbeelding in te geven, Google maakt vervolgens zelf hier een responsive displayadvertentie van. Lijkt misschien banaal, maar hierdoor worden je advertenties op alle apparaten optimaal getoond en kunnen ze bannerblindheid voorkomen.

4. Nieuwe extensies

Ondertussen ken je ze wel: de locatie-, oproep-, en sitelink extensies. Extra regels die advertentie groter maken zonder dat je ervoor moet betalen. Google voegde recent een reeks nieuwe extenties toe aan deze lijst. Met de website extensie kan je extra beschrijvende info van je aanbod vermelden. Bijvoorbeeld: je bent een kledingwinkel en hebt een advertentie voor broeken. Met sitelinks kan je verwijzen naar kleedjes, blouses, truien… De website extensies kan je dan gebruiken om 10 van je topmerken van kleding in de kijker te zetten. Daarnaast is er ook de prijsextensie. Hierdoor kan in de advertentie een vanaf prijs toegevoegd worden. Bijvoorbeeld: wasmachines vanaf 500 euro.

5. Bodaanpassingen per apparaat

Momenteel kan je enkel voor mobiel je bod naar boven of beneden aanpassen. Voor tablets kan je geen aparte biedstrategie instellen. Vanaf het derde kwartaal van 2016 zal dit wel mogelijk zijn. Je kan dan een bod per device gaan definiëren en bijsturen.