De betekenis van kleur in marketing

Ook al zijn we ons er niet altijd van bewust, kleuren beïnvloeden hoe we ons voelen en welke associaties we maken. Bij de kleurkeuze van een logo en een huisstijl sta je dus best even stil bij het kleurenpalet dat je wil gebruiken. Zo is het niet toevallig dat McDonald’s een grote gele M als logo heeft en daarbij “happy meals” serveert. Of dat datzelfde bedrijf zijn kenmerkende rode kleur - naarmate milieu en gezondheid een toenemende rol begonnen spelen in de samenleving - verving door een frisse groene kleur. Kleuren en kleurencombinaties sturen een eerste boodschap uit, vaak nog voordat we weten waarvoor een merk of product staat en wat het te bieden heeft.

En dat is dan weer van essentieel belang voor marketeers. Met de hulp van de psychologie verdiepen ze zich in de wondere wereld van kleur en hoe die gebruikt kan worden in het verkoopsproces. Bepaalde kleuren hebben universele basiswaarden en emoties, maar cultureel kunnen ze sterk verschillen. Zo is zwart in het Westen de rouwkleur bij uitstek, terwijl dat in het Oosten wit is. Niet gemakkelijk dus om te bepalen welke kleuren de gewenste associaties oproepen. Toch is het een essentieel element in marketing. Maar liefst 84,7 % van de consumenten vindt de kleur van een product een bepalende factor om tot een aankoop over te gaan. Voor het visuele totaalpakket is dat zelfs 93 %!

Het is dan ook niet verwonderlijk dat bepaalde bedrijven een kleur als merk laten beschermen. De associatie van turkoois met de wereld van telecommunicatie en spitstechnologie was zo belangrijk voor het voormalige Belgacom dat het bedrijf, na heel wat juridisch getouwtrek, turkoois als merk deponeerde. Een voorloper die ervoor gezorgd heeft dat ook andere Belgische bedrijven kleuren kunnen laten beschermen.

De juiste kleur voor jouw merk

Omschrijf de identiteit van jouw merk. Wat wil je uitstralen en waar wil je mee geassocieerd worden? Welke kernwaarden omschrijven jouw merk? Hou daarbij ook eigenschappen in gedachten die de sector typeren. Ben je eruit? Dan helpt deze infographic je misschien wel om te ontdekken welke kleur het best past bij jouw merk. Laat je inspireren!

Bronnen

  • http://www.belgiancowboys.be/marketing/kleurenpsychologie-in-marketing-infographic/
  • http://www.columnfivemedia.com/work-items/infographic-true-colors-what-your-brand-colors-say-about-your-business