Google Adwords, ook een troef voor jouw bedrijf?

Ben je op zoek naar een bepaald product of een bepaalde dienst? Dan is de eerste plaats waar je zoekt ongetwijfeld Google. 90 % van de internetgebruikers start elke zoektocht met deze zoekmachine. Als bedrijf is het dan ook cruciaal om je aanwezigheid op (de resultatenpagina's van) Google te optimaliseren en maximaal te benutten. Zo verhoog je het aantal bezoekers op je website en kan je meer potentiële klanten aantrekken.

Doelstelling nummer 1 van elk bedrijf? Bovenaan de natuurlijke zoekresultatenpagina staan wanneer mensen jouw bedrijf, product of dienst ingeven. Je site technisch optimaliseren om beter te scoren is hierbij een aanrader, maar ook een werk van lange adem. Het resultaat van de inspanningen zijn in het beste geval pas zichtbaar na zes tot acht weken en de algoritmes van Google zijn onbekend terrein waardoor je nooit de volledige controle hebt over jouw plaats in de zoekresultaten.

Wil je op een snelle en efficiënte manier bovenaan of op de eerste pagina van Google terechtkomen? Dan kan je gebruik maken van Google Adwords. Korte, krachtige advertenties die jouw bedrijf op 1 dag tijd bovenaan de zoekresultaten kunnen laten verschijnen!

De voordelen van adverteren met Google Adwords?

  • Relevante advertenties

    Je advertentie wordt alleen getoond aan mensen die naar jouw bedrijf of naar de producten/diensten die je aanbiedt op zoek gaan. Je spreekt dus de juiste persoon op de juiste plaats aan.

    Bovendien beloont Google relevante advertenties. De prijs van elke advertentie wordt bepaald door wat de andere adverteerders betalen én door de kwaliteitsscore van je advertentie. Deze score krijg je op basis van de advertentieteksten, de pagina's waar je terechtkomt nadat je op een advertentie hebt geklikt en het aantal mensen dat op je advertentie klikken. Hoe beter deze op elkaar zijn afgestemd, hoe hoger je score wordt. En hoe hoger je score, hoe groter de kans dat je bovenaan in Google verschijnt. En dit zonder hiervoor meer te betalen dan je concurrenten voor een lagere positie.

    Voorbeeld:
    Stel: je wil een pizza eten en je googlet “pizza hasselt”. Een Italiaans restaurant, gelegen in Hasselt, dat pizza's aanbiedt en dit ook in de advertentie zet, maakt dat je erop klikt. Kom je na je klik op de menukaart op de pagina's met pizza's uit en een telefoonnummer om te bestellen, dan zit je meteen op de juiste plaats. Deze advertentie zal voor het zoekwoord “pizza hasselt” dan ook een hoge kwaliteitsscore halen.

  • Bepaal je regio

    Met Google Adwords kan je specifiek adverteren op een bepaalde regio, plaats of zelfs binnen een bepaalde afstand van je bedrijf. Zo bereik je enkel die plaatsen waar jouw potentiële klanten zich bevinden of target je de regio waarbinnen je als bedrijf actief bent.

  • Controle over budget

    Bepaal zelf hoeveel je uitgeeft. Kies je maximum kost per klik en een dagbudget. Je moet trouwens enkel betalen als er geklikt wordt op je advertentie. De visibiliteit binnen Google is volledig gratis.

  • Perfect meetbare resultaten

    Google bewaart nauwkeurig alle cijfergegevens die jouw campagne genereert. Dit gaat van het aantal vertoningen en kliks van je advertenties, de prestaties van je zoekwoorden, de regio's waarbinnen je advertentie bekeken werd tot de effectieve conversies van je campagne waarmee je de opbrengst kan berekenen. Op basis van de cijfers en de doelstellingen van je campagne kan je snel en efficiënt bijsturen.

  • Gebruik extensies

    Elke advertentie kan uitgebreid worden met ‘extensies’. Hiermee kan je linken naar andere pagina's van je website of je telefoonnummer of je adres toevoegen. Enkel bij de drie topposities (de plaatsen bovenaan de zoekresultaten) verschijnen de extra links. Een beloning voor goede campagnes.

  • Zet je product in de kijker

    Sinds kort kan je ook productadvertenties aanmaken. Deze advertenties vallen meer op dankzij hun foto en bevatten uitgebreide productinformatie, zoals een afbeelding, prijs en de naam van de verkoper van het product. Alle info om de verkoop van jouw product verder te stimuleren.

Search of Display netwerk?

Binnen Google kan je niet alleen in het Search netwerk (dit is de natuurlijke zoekresultatenpagina) adverteren, je kan ook op de partnersites van Google verschijnen. En dat zijn er heel wat!

  • Display netwerk

    Het display netwerk bestaat uit alle Google partnersites (denk bijvoorbeeld aan de advertenties in je Gmailaccount). Kies je ervoor om via Display te adverteren, dan komen jouw advertenties op deze partnersites terecht. Google selecteert, afhankelijk van je instellingen, de meest geschikte sites voor jouw campagne. Zo kan je kiezen om met bepaalde zoekwoorden te werken zodat mensen die eerder interesse in jouw product of dienst hebben getoond, bereikt worden, of je geeft een bepaald onderwerp aan zodat Google sites kan selecteren die over dit onderwerp gaan.

    Omdat je advertenties op andere websites komen te staan, moeten ze meer moeite doen om op te vallen. Daarom is het aangeraden om hier steeds met afbeeldingen te werken. Een advertentie met een foto trekt sneller de aandacht dan een tekstadvertentie.

    Binnen Display kan je je advertenties minder gericht maken dan in het Search netwerk. De resultaten zijn dan ook niet te vergelijken met die van het zoeknetwerk.

  • YouTube

    Naast Google is YouTube de tweede meest gebruikte zoekmachine ter wereld. En omdat de videosite ook een product is van Google, kan je ook hier via Adwords adverteren. Je kan ervoor kiezen om in video's te adverteren, maar ook enkele posities zijn vrijgemaakt voor advertentieruimte.