Googlevriendelijke websiteteksten

Als je begint met het verzamelen of uitschrijven van de teksten voor je website, wil je relevante inhoud brengen die de troeven van jouw bedrijf in de kijker zet. Daarna moet je boodschap ook nog in de natuurlijke resultatenpagina van Google verschijnen. Dat kan je vergemakkelijken door je teksten op een bepaalde manier te schrijven. Wij geven je alvast de belangrijkste aandachtspunten mee:

  • Doe een zoekwoordenonderzoek. Bepaal welke woorden belangrijk zijn voor je bedrijf en op welke zoektermen je gevonden wil worden. Orden deze woorden vervolgens in groepen of thema's. Aan de hand van de deze thema's kan je ook de sitemap van je website opbouwen.

  • Gebruik minstens 200 tot 250 woorden op elke pagina die je door Google wil laten vinden. Voor elke 250 woorden probeer je 2 à 3 keer het belangrijkste woord voor die pagina te herhalen.

  • Creëer unieke content. Google straft dubbele inhoud genadeloos af. Kopiëren van andere sites is uit den boze.

  • Leg zoveel mogelijk interne links in je teksten. Laat de pagina's van je website naar elkaar verwijzen. Heb je een pagina over je bedrijf en vermeld je het bedrijf later nog eens, aarzel dan niet om een tekstlink te voorzien naar die pagina.

  • Zorg ervoor dat je telkens de kernwoorden laat linken. Het woord waarachter de link ligt, is het woord dat Google meeneemt in de berekening van jouw ranking.

    Voorbeeld: niet “Lees hier meer over branding”, maar “Meer weten over branding?”.

  • De url van je website is belangrijk. Maak voor elke pagina een unieke url die het kernwoord van de pagina omvat. Je kan deze url's meegeven aan je websitebouwer.

    Voorbeeld: www.dewitte.be/branding leidt naar de pagina die gaat over branding.

  • Afbeeldingen zijn niet alleen noodzakelijk, maar een begeleidend onderschrift kan je helpen om je belangrijkste zoekwoorden nogmaals te herhalen. Geef aan je foto's ook een naam en alt tag zodat er een omschrijving verschijnt als je met de cursor over de foto beweegt.

  • Google houdt van nieuwe content en sites die regelmatig geüpdatet worden. Een nieuwsrubriek in je website integreren is een eenvoudige manier om dit te doen.