Hoe maak ik een baseline?

Ieder bedrijf, merk of product heeft baat bij een krachtige baseline. Deze “pay-off” of “signature” geeft niet alleen een toegevoegde waarde, maar schept ook duidelijkheid en versterkt je positionering ten opzicht van jouw (potentiële) klant.

Maar wat is een baseline nu juist?

  • De benaming die gehanteerd wordt voor de zin die achter of bij een merknaam geplaatst wordt.
  • Een korte zin die de essentie van jouw bedrijf omvat en het beeldmerk versterkt.
  • De perfecte vertaling of omschrijving van jouw belofte aan de markt.
  • Een weerspiegeling van het huidige karakter van jouw bedrijf/merk of product met daarbij de toekomstvisie.

Wat is een baseline niet?

  • Een slogan.
  • Trendgevoelig of actueel: een goede baseline moet jarenlang meegaan.

Hoe bedenk ik mijn eigen baseline?

Start niet alleen van jouw naam of product, maar betrek jouw doelstellingen, marktsituatie, context … Daarnaast zijn er een aantal basisprincipes die je kan volgen. Een goede baseline

  • ligt goed in de mond;
  • heeft inhoud;
  • is kort;
  • brengt een eenvoudige boodschap;
  • hanteert het woordgebruik van de doelgroep.

Wees bovenal origineel in het bedenken van je baseline. Wanneer je googelt op slagzinnen met “uw partner”, “passie”, “een begrip in” … krijg je een eindeloze lijst resultaten. Kan je jouw baseline inruilen voor die van een ander bedrijf? Dan heb je probleem!

Tips om te starten met zoeken naar jouw baseline.

  • Vat in één zin samen wat jouw bedrijf doet.
  • Waar onderscheidt jouw bedrijf zich van de concurrentie? Met andere woorden: waarom zijn wij uniek?
  • Wat is de kern of “merkeigenschap” van jouw bedrijf?
  • Wie is jouw doelgroep? En wat is de belangrijkste eigenschap van die doelgroep?

Test je baseline!

  • Is hij positief?
  • Is hij specifiek genoeg?
  • Zit er een belofte in? En is deze realistisch?
  • Omschrijft hij de visie?
  • Bevat hij rijm/alliteratie/metafoor …?