Merkbekendheid > Merklading > Merkkracht

Als marketeer, communicatieverantwoordelijke of ondernemer dromen we er allemaal van om ons bedrijf, ons product of dienst te laten uitgroeien tot een sterk succesvol merk. Maar wat is de magie die een, soms banaal, product doet uitgroeien tot een ster aan de hemel.

Bekende merken met een juiste merklading zijn de fundamenten, de bouwstenen van tal van succesvolle bedrijven. Veelal maken zij het verschil, ook in economisch moeilijkere tijden.

Voorwaarde is wel dat deze merken beschikken over een goede/positieve merklading. Alleen maar zorgen dat men je merknaam kent is lang niet meer voldoende. Het moet zonder meer duidelijke zijn waar het merk voor staat, de identiteit of de DNA van het merk. Want uiteindelijk is een merk eigenlijk niet meer dan een bekende met een reputatie.

Bij die reputatie spelen een aantal factoren een cruciale rol:

  • Het merk moet inspireren door ideeën en zingeving.
  • Het merk is steeds 100 % te vertrouwen. Wij stellen niet teleur.
  • Niet de kwaliteit die men verwacht maar kwaliteit die overtreft.
  • De ziel van het merk of het “grotere idee of doel” achter het merk.
  • Het merk staat voor authenticiteit. Als tegenpool van de “oppervlakkige, snelle” samenleving.
  • Het merk vertegenwoordigt ook waarden. Belangrijke bedrijfswaarden zijn: klantgerichtheid, uitmuntendheid, respect, zelfstandigheid, innovatie, plezier, integriteit, teamwork…
  • Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen of een juiste balans tss. People, Planet en Profit is het Olympisch minimum.
  • Het merk is bovenal interactief en participatief. De consument krijgt een stem, de dialoog wordt aangegaan.

De uitdaging bestaat er dan ook in die reputatie continue bij alle stakeholders: dit zijn zowel klanten, medewerkers, aandeelhouders en de maatschappelijke ‘stakeholders’ over te brengen en te bewaken. Het merk staat immers meer dan ooit symbool voor het bedrijf en zijn opvattingen.

Uit onderzoek is duidelijk gebleken dat er een direct causaal verband is tussen merklading en merkkracht. Bekende merken/bedrijven met de juiste, positieve merklading hebben in de meeste gevallen een aanzienlijk grotere merkkracht dan bekende merken zonder of met een negatieve merklading.

De nodige aandacht en middelen voor de merklading en het merkenbeleid is dus onontbeerlijk. Zowel in relatie tot het bedrijfsprofiel als voor de marketing en communicatie aanpak en leidt zonder twijfel tot voorsprong in het commerciële proces en houvast in moeilijkere tijden.

Geïnspireerd op Brandworld (Van Kralingen R.) en Het Merk Mens (Van Dyck F.).