Tijd voor een eigen webshop?

Het internet is een wereldwijde winkel geworden waar je op eender welk moment zo goed als ieder product kan vinden. In België openen per maand ongeveer 105 webshops met een .be-extensie hun deuren1. Tellen we hier de andere extensies bij, dan zitten we aan 3000 geopende online winkels per jaar2. Het is dan ook misschien het moment om met jouw bedrijf de eerste stappen in de online verkoop te zetten. Wij geven je alvast 5 tips.

1. “Bezint eer ge begint”

Je moet geen webshop opstarten omdat je denkt dat het zo hoort. Sommige producten zoals verse groenten lenen zich niet tot e-commerce of soms is het gewoon niet rendabel om met je producten de online markt op te gaan. Voor het lanceren van je webshop maak je best een businessplan waarin staat wat je wil doen en hoe je dit wil doen. Een praktisch plan dat rekening houdt met het aanpassen van interne structuren om de online bestellingen op te volgen, maar ook met technische aspecten, marktgegevens, budget en mankracht.

2. Zorg voor structuur

Een overzicht van de producten die je wil verkopen is essentieel. Bovendien zijn er voor webshops een aantal regels voor het structureren van je productcatalogus. Zo heb je best drie tot negen hoofdcategorieën. En idealiter telt elke hoofdcategorie nog eens drie tot negen subcategorieën. Geef ze korte en duidelijke benamingen zodat de klant in drie klikken het product vindt dat hij zoekt. Een logische opbouw helpt trouwens niet alleen je bezoeker, maar ook je ranking in Google.

3. Omschrijf elk artikel

Een stap die misschien snel als overbodig wordt beschouwd en toch niet te onderschatten is. Een goede titel zet niet alleen aan om verder te lezen, maar zorgt ook dat de bezoeker op je webshop blijft. In een titel van 60 à 70 tekens kan je bovendien meteen verkoopargumenten toevoegen. Bij de beschrijving van het product zet je vervolgens eerst de gevoelsmatige argumenten: de troeven van het product die het “dat wil ik!” gevoel oproepen. Daarna volgen de producteigenschappen die je best tot in de details omschrijft.

4. Werk met professionals

Online shoppen houdt in dat je het product niet kan voelen, ruiken of passen. Daarom geven foto’s of filmpjes vaak het doorslaggevende argument bij een online aankoop. De beste investering die je dus kan doen is een goede professionele fotograaf inhuren. Maar daar stopt het niet… Ook het design van je webshop en de software waarop de online winkel draait, vraagt vaak om een professionele aanpak. Investeringen die stuk voor stuk resulteren in extra verkopen.

5. Zorg dat je gezien wordt

Eenmaal gelanceerd moet de webshop ook klanten aantrekken. Je kan hiervoor een afwachtende houding aannemen, maar je kan ook proactief potentiële klanten gaan benaderen. Denk aan het uitsturen van e-mailings, online bannering of het opzetten van een Google Adwords of Shopping campagne.

Bronnen

  • 1 Comeos, Belgische federatie van de handel en diensten
  • 2 BeCommerce
  • www.trends.be
  • ZO-magazine