Verhoog je click en open rate van je e-mailings

E-mailings zijn een dankbaar communicatiemiddel. Je volgt ze gemakkelijk op, meet duidelijke resultaten en dat aan een relatief lage kost. Maar ze belanden ook snel in de prullenmand zonder dat de boodschap gelezen wordt. Om het maximum uit jouw e-mailings te halen zijn we bij De Witte Communicatie met een reeks A/B-testen gestart. Hierbij testen we meerdere principes naast mekaar uit en bekijken we het effect op de open en click rates. We lichten de theoretische kant voor jou alvast even toe.

1. Hobson +1 effect

In een mailing wordt veel aandacht besteed aan de call-to-action (CTA). Welke boodschap voorzie ik, waar plaats ik hem, is hij duidelijk en vooral opvallend genoeg? In veel gevallen voorzien we in een mailing slechts één call-to-action om het de ontvanger zo gemakkelijk mogelijk te maken de gewenste actie te nemen.

Is dit het geval dan zit je met een Hobson’s choice: een keuze met één optie. Schrijf ik me in of niet. Koop ik of koop ik niet. De ontvangers kunnen klikken of niet klikken en helaas kiezen er nog te veel ontvangers voor het niet klikken op de knop, ofwel de “ik-doe-lekker-niets” optie in de voorgestelde Hobson-keuze.

Hoe werkt dan de Hobson +1 techniek? Je voegt een extra knop of link toe met een triviale keuze of met andere woorden je geeft de ontvanger een derde optie. Deze link dient echter compleet overbodig te zijn, een link waar zo goed als niemand op gaat klikken. Denk bijvoorbeeld aan een printknop, social share buttons, een verlanglijstje… De techniek bestaat er namelijk in dat niemand voor de extra optie kiest, maar wel meer mensen aanzet te klikken op je CTA-optie.

Voorbeeld Hobson +1 techniek - uitnodiging Willy Reynders

2. Preview text

Het design en de copy van je mailing staan op punt en je mail wordt in elk mailprogramma perfect geopend. Prima! Maar helaas verloren moeite als je mail nooit geopend wordt door de ontvanger en in de inbox blijft ronddwalen. Daarom een tip om te werken aan het eerste dat de ontvanger in zijn inbox ziet, maar het laatste element waar men bij de opmaak aan denkt: de preview text.

De preview text is een stukje tekst dat uit de inhoud van je mail wordt gehaald en onder of naast de verzender en de onderwerpregel staat. En dit tekstje optimaliseren kan al zorgen voor een positief effect op je open rate.

Frequent voorkomende preview texts zijn “view this email in web browser”, “having trouble viewing this email?” of een ALT text getrokken uit een logo of afbeelding bovenaan in de mail. Niet meteen een boodschap die roept “LEES MIJ!”. Daarom 3 tips voor de perfecte preview text.

  • Beschouw hem als een tweede onderwerpregel. Alles wat in de onderwerpregel eigenlijk niet kan (humor, smileys, symbolen…) kan je hier testen.
  • Omdat je slechts een beperkt aantal woorden hebt, zet je steeds je belangrijkste woorden vooraan. Zo blijft de boodschap staan als er tekens wegvallen in bepaalde e-mail clients.
  • Vermijd herhaling! Een stukje tekst uit de mailing overnemen of de bestaande onderwerpregel opnieuw gebruiken is not done. Moedig de ontvanger aan de mail te openen door eventueel te personaliseren, de e-mail samen te vatten, een call-to-action toe te voegen…
Voorbeeld preview text - nieuwsbrief Stradus Infra

3. Korte en lange introtekst

In mailings of nieuwsbrieven wordt meestal een korte omschrijving gegeven bij de verschillende onderwerpen. Is de lezer geïnteresseerd, dan kan hij doorklikken om het volledige artikel te lezen. Iets om volgens ons over na te denken. Want presenteer je zo niet een samenvatting van de content zodat de lezer alle interesse om door te klikken verliest?

Kies daarom eens voor een korte introductiezin die een idee geeft van de boodschap, maar halverwege afgebroken wordt. Echt geïnteresseerden moeten bijgevolg wel klikken naar jouw website. Extra voordeel: de click rate van je mailing gaat de hoogte in.

Voorbeeld korte introtekst - nieuwsbrief Deholi

Bronnen

Marketingfacts, litmus