Jouw voordeel met Google+?

Google+ is misschien wel het minst bekende social medium. Niet veel bedrijven hebben een profiel en nog minder maken er actief gebruik van. Een gemiste kans! Je profiel op Google+ betekent een serieuze boost voor jouw natuurlijke zoekresultaten binnen Google.

De voordelen

  • Grotere visibiliteit in natuurlijke zoekresultaten

    Heb je een Google+-profiel aangemaakt voor jouw bedrijf en googelt iemand jouw bedrijfsnaam? Dan krijgt die persoon een extra kader met informatie te zien: naam, adres, foto's, openingsuren, telefoonnummer … Zo domineert jouw bedrijf de zoekresultatenpagina.

  • Nieuws wordt sneller opgepikt

    Heb je wat te vertellen? Doe dat dan zeker ook op je Google+-profiel. Google crawlt nog vaker zijn eigen platforms dan het wereldwijde web waarop jouw website staat. De informatie op je Google+-pagina wordt waarschijnlijk een stuk sneller geïndexeerd dan die van je website.

  • Combinatie met YouTube

    Elk op YouTube aangemaakt kanaal krijgt automatisch zijn eigen Google+-pagina. Zowel de naamgeving als profielfoto van je kanaal worden uit deze pagina gehaald. Je besteedt dus beter wat tijd aan het correct opzetten van je Google+-pagina. Zo kom je niet voor verrassingen te staan op je YouTube-kanaal.

  • Combinatie met Adwords

    Sinds 1 april 2014 worden de sociale extensies (het aantal Google+-volgers van jouw profiel) automatisch aan je advertenties toegevoegd. Om deze annotaties te zien heb je minstens 100 volgers nodig. Maar hoe meer volgers, hoe beter de click-through ratio van je advertentie. Ook Google+ Post Ads (campagnes voor kortetermijnpromoties) zijn pas geactiveerd als je meer dan 1000 volgers haalt.

Best practices

Hoe gebruik je jouw profiel nu optimaal? En hoe zorg je ervoor dat Google je profiel rijkelijk beloont in de natuurlijke zoekresultaten?

  • Optimaliseer je profiel

    Zorg voor een branded profielfoto, een omschrijving van het bedrijf met daarin een aantal kernwoorden die jouw bedrijf en sector het best omschrijven en vermeld de url van je website. Wil je nog verder gaan? Vraag dan bij de instellingen een gepersonaliseerde url aan. Die bevat je bedrijfsnaam en draagt direct zijn steentje bij aan jouw positie binnen de natuurlijke zoekresultaten.

  • Behandel elke post als een miniblog

    Voeg titels toe die rijk zijn aan zoekwoorden waarop je met jouw bedrijf gevonden wil worden. Werk je met hashtags in je titels en omschrijvingen? Sluit je boodschap dan aan bij bepaalde topics die al online leven.

  • Plaats kwaliteitsvolle content

    Hoe relevanter je inhoud en hoe eenvoudiger je bericht is om te delen, hoe groter de beloning van Google.

  • Laat je tekst opvallen met één van de volgende trucjes

    *text* geeft vetgedrukte letters, _text_ zet je letters cursief en -text- doorstreept je woorden.