Je website optimaliseren voor Google

Google houdt met zo'n 200-tal factoren rekening om de ranking van jouw website te bepalen. Omdat je onmogelijk op al deze 200 punten kan letten, geven we je enkele tips zodat je met concrete werkpunten aan de slag kan.

De werkpunten:

De technische opbouw van de site

De echte technische kant (metatags, XML-sitemaps …) laat je beter aan professionals over. Maar met bepaalde punten kan je de professionals op weg helpen en nog andere punten kan je ook zelf aanpakken.

  • Kies bij voorkeur een domeinnaam die eindigt op .be of .com en zorg ervoor dat je domeinnaam nauw aansluit bij je zoekwoorden en inhoud.

  • Bij het uitzetten van je sitemap maak je maximum 3 niveaus aan. 2 niveaus zijn zelfs nog gebruiksvriendelijker.

  • De url van je website(pagina's) is belangrijk. Maak voor elke pagina een unieke url die het kernwoord van de pagina omvat. Je kan deze url's meegeven aan je websitebouwer.

    Voorbeeld: www.dewitte.be/branding leidt naar een pagina die gewijd is aan branding.

  • Vermijd een te veel aan beelden en Flash content. Dit soort content is niet zichtbaar voor de zoekmachines en helpt je ranking niet. Bovendien vertraagt dit de laadtijd van je site, een punt dat Google wél meerekent voor je ranking.

Copywriting

  • Doe een zoekwoordenonderzoek. Bepaal welke woorden belangrijk zijn voor je bedrijf en op welke woorden je gevonden wil worden. Orden deze woorden vervolgens in groepen of thema's. Aan de hand van de deze thema's kan je ook de sitemap van je website opbouwen.

  • Gebruik minstens 200 tot 250 woorden op elke pagina die je door Google wil laten vinden. Voor elke 250 woorden probeer je 2 à 3 keer het belangrijkste woord voor die pagina te herhalen.

  • Creëer unieke content. Google straft dubbele inhoud genadeloos af. Kopiëren van andere sites is uit den boze. Heb je zo'n goede content dat andere sites deze overnemen? Let er dan op dat anderen steeds een 'canonical tag' ingeven bij de overgenomen content. Zo weet Google dat de originele content op jouw site terug te vinden is en krijg jij hiervoor de voordelen.

  • Leg zoveel mogelijk interne links in je teksten. Laat de pagina's van je website naar elkaar verwijzen. Als je een pagina over je bedrijf hebt en je vermeldt je bedrijf later nog eens, aarzel dan niet om een tekstlink te voorzien naar die pagina.

  • Zorg ervoor dat je telkens de kernwoorden laat linken. Het woord waar de link achter ligt, is immers het woord dat Google meeneemt in de berekening van jouw ranking.

    Voorbeeld: niet “Lees hier meer over branding”, maar “Meer weten over branding?”.

  • Voeg ‘titel attributen’ toe bij elke interne link. Deze titels die kort de link omschrijven, benadrukken nogmaals de inhoud van de achterliggende pagina.

  • Afbeeldingen zijn niet alleen noodzakelijk, maar een begeleidend tekstje kan je helpen om je belangrijkste zoekwoorden nogmaals te herhalen.

  • Probeer een nieuwsrubriek te integreren in je website. Google houdt van nieuwe content en sites die regelmatig geüpdatet worden. Een nieuwsrubriek is een eenvoudige manier om dit te doen.

Linkbuilding

Hier heb je tegenwoordig twee vormen die je kan nastreven. Enerzijds de klassieke vorm van linkbuilding die je ongetwijfeld al kent. Anderzijds linkruil, waarbij externe sites naar jou linken en jij naar hen, een online review van je product of dienst waar een link naar jouw site in vermeld staat… Zorg er ook weer voor dat je kernwoorden in deze links staan.

De klassieke links blijven belangrijk, maar andere, “objectievere” links worden vandaag veel hoger ingeschat door de zoekmachines. Het gaat hierbij om creatievere vormen van links die vaak ook inhoud bevatten. Voorbeelden hiervan zijn infographics, whitepapers, wedstrijden, video's … Je ultieme doel is “link baiting”. Hierbij linken andere sites naar jouw content, niet omdat je dat vraagt, maar omdat ze dat willen. Je wordt dus een soort van autoriteit waardoor de link naar jouw pagina vanzelfsprekend is.

Waar moet je op letten bij linkbuilding?

  • Groei geleidelijk in het aantal links. Als je op één dag 50 nieuwe links krijgt, gaan bij Google alarmbellen af.

  • Zorg dat je links krijgt van verschillende relevante domeinen in plaats van veel links van één domein.

  • Link niet naar slechte sites.

Social media

Naast monitoring kan je ervoor kiezen om ook zelf actief aanwezig te zijn op social media. Dit is, in tegenstelling tot wat velen denken, geen must. Zeker niet als je niet de tijd en de kennis hebt om je aanwezigheid op een degelijke manier uit te bouwen. Monitoring is echter geen tijdverlies. Door aanwezig te zijn waar je doelgroep is, kan je kijken wat hen bezig houdt en welke onderwerpen veel aandacht krijgen. Dit kan je helpen om op bepaalde thema's communicatief in te spelen.

Daarnaast kan je ervoor zorgen dat jouw content wel gemakkelijk deelbaar is via de sociale media, ook al heb je zelf geen kanaal. Een infographic, een afbeelding of een duidelijk artikel wordt al snel door anderen overgenomen en de wereld van social media ingestuurd. Heb je zelf wel een kanaal? Abonneer je dan op vakgerelateerde kanalen of groepen. Interessante artikels kan je dan via een link zelf delen op jouw kanaal. Zo krijg je een continue instroom aan relevante informatie die je kan delen. Let erop dat je hierbij wel steeds zelf een korte omschrijving van het artikel geeft waarbij je een aantal kernwoorden aanhaalt. Deze beschrijving komt jouw Googleranking weer ten goede.

Mobile-friendly

Vanaf 21 april 2015 krijgen “mobile-friendly” sites voorrang in de (mobiele) zoekresultaten van Google. Bij het bouwen van je website kies je dus best voor een responsive versie.