CONTENT | SOCIAL MEDIA

De meerwaarde van een contentplanning: redder in social medianood

Voor sommigen een noodzakelijk kwaad, voor anderen dan weer een speeltuin waar het heerlijk vertoeven is. Hoe dan ook zijn social media niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Je kan als bedrijf dus maar beter zorgen voor een degelijke contentplanning om social media stress te vermijden.

Wat is een contentplanning?

Met een contentplanning maak je een overzicht van welke content (berichten) je wanneer op welk kanaal post. Het grootste voordeel van een contentplanning is dat het niet enkel structuur brengt in je social media posts, maar ook rust in je hoofd. Gedaan met stressmomenten over de posts die deze week moeten gebeuren, maar waar je eigenlijk geen tijd en inspiratie voor hebt. Met één ingepland moment per maand kan je met een contentplanning alle social media posts voor de komende (twee of drie) maand(en) uitwerken of voorbereiden.

Aan de slag met je contentplanning

Structuur, tijdsbesparing, minder stress… de voordelen van een contentplanning spreken voor zich. Maar hoe ga je daar nu mee aan de slag? Enkele tips om van jouw contentplanning een succesformule te maken.

  1. Online kan je tal van betalende tools vinden, maar een Excel of Google Drive bestand kan evengoed de klus klaren. Maak hierin een blanco jaarkalender aan en voorzie een kolom per social mediakanaal. Per dag kan je vervolgens de copy van je post uitwerken. Wie dat wil kan extra kolommen toevoegen voor bijvoorbeeld een statusupdate, hashtags of de te gebruiken afbeeldingen.
  2. Angst voor een wit blad? Denk dan eens aan volgende zaken: zijn er bepaalde events die je bedrijf organiseert of waar je naartoe gaat, zijn er belangrijke beurzen waar je aan deelneemt, zijn er feestdagen waar je iets mee wil doen, wil je de verjaardag van collega’s in de kijker zetten…? Hiermee is de eerste basis van je kalender gevuld. Nu kan je nadenken over terugkerende thema’s of rubrieken zoals een maandelijkse blog, een product in de kijker, een realisatie… Uiteraard enkel als deze thema’s of rubrieken haalbaar zijn om uit te werken. Geef ook meteen aan wat je op welk kanaal wil delen.
  3. Maak van je posts een mooi grafisch geheel met templates. Ze versnellen je werk doordat je enkel nog tekst en beeld moet veranderen en zo creëer je een consistente beeldvorming in lijn met de huisstijl van je bedrijf. Geen grafisch genie? Maak dan gebruik van (gratis) tools die online te vinden zijn zoals Canva.
  4. Alles ingevuld en uitgewerkt? Dan kan je ervoor kiezen om de posts in te plannen zodat ze automatisch op de juiste dag verschijnen. Ook hier kan je weer gebruik maken van (gratis) tools, maar in bepaalde apps zoals Facebook en Instagram kan je ze gewoon in de app inplannen.

Is het opstellen van een contentkalender en het maken van je social media posts iets waar je toch echt geen tijd voor hebt? Dan kan je nog altijd een hulplijn inschakelen. Bij De Witte Communicatie helpen we je namelijk op weg om van je social media posts echte pareltjes te maken. Dat gaat van een brainstorm rond mogelijke topics tot en met het volledig inplannen van alle posts of iets daartussenin. Aan jou de keuze!

CONTENT | SOCIAL MEDIA