Google Adwords advertenties aan de rechterzijde verdwijnen

Vorige week rolde Google de nieuwe layout van de advertenties uit. Hierbij verdwijnen alle advertenties aan de rechterkant en verschijnen er boven de natuurlijke zoekresultaten geen drie maar vier advertenties. De Google Shopping advertenties blijven wel rechts zichtbaar.

Over de beweegreden laat Google weinig los. We horen enkel “We blijven veranderingen in de zoekresultaten aanbrengen met als uitgangspunt dat we nog relevantere zoekresultaten kunnen tonen aan gebruikers. Wij geloven erin dat het verlagen van het aantal zichtbare advertenties zowel de gebruikerservaring als de resultaten van de advertenties zal verbeteren.” Vermoedelijk heeft de aanpassing te maken met het toenemende mobiele zoekgedrag. Op mobiele apparaten worden, afhankelijk van het land waarin u zich bevindt, slechts twee à drie advertenties bovenaan de zoekresultaten getoond. Deze weergave wordt nu doorgetrokken naar alle apparaten.

Over de gevolgen van deze aanpassing voor de advertenties kunnen we vandaag enkel speculeren. De gemiddelde CPC zal waarschijnlijk stijgen aangezien meer bedrijven zullen mikken op de vier topposities en daarvoor ook meer willen betalen.