FIRST® LEGO® League: Een stimulans voor technisch talent bij jongeren

Samen met enkele Limburgse industriëlen en Voka Kamer van Koophandel Limburg spant De Witte Communicatie de strijd aan met de dalende instroom waarmee het technisch secundair onderwijs (TSO) in Limburg te kampen heeft. Na een grondig marktonderzoek stelde het communicatiebureau de wondere wereld van LEGO® voor om het imago en de instroom weer een duwtje in de rug te geven.

Sfeerbeelden FIRST® LEGO® League

Een wedstrijd waarin creativiteit, technologie en teamwork centraal staat

De FIRST® LEGO® League (FLL) is een wedstrijd waarin jaarlijks meer dan 200.000 jongeren van overal ter wereld het hoofd bieden aan de maatschappelijke uitdagingen van morgen. Het thema waarbinnen de jongeren dit jaar de strijd aangaan? De immense natuurfenomenen zoals aardbevingen, stormen en overstromingen die onze aardbol vandaag teisteren. De teams zullen op zoek moeten gaan naar oplossingen om de mensheid in de toekomst tegen dit natuurgeweld te beschermen.

In Belgisch Limburg zal de strijd gestreden worden met teams van leerlingen uit het vijfde en zesde leerjaar. Naast de vakkundige begeleiding door de leerkracht, wordt elk team ook financieel en mentaal ondersteund door een sponsor uit het Limburgse bedrijfsleven.

De bouwstenen van de FLL?

De FIRST® LEGO® League draait om Onderzoek, Robotica en Core Values. Het team dat het beste scoort op al drie categorieën sleept de Champions Award in de wacht en mag rechtstreeks naar de Beneluxfinale.

  • Onderzoek

    Binnen het jaarlijkse thema wordt een probleem gepresenteerd waar de wetenschappers en ingenieurs vandaag de dag mee te maken hebben. Teams moeten in de boeken duiken, aankloppen bij experts en buiten de lijntjes leren denken.

  • Robotica

    Ongetwijfeld het meest spectaculaire onderdeel van de FIRST® LEGO® League. Teams moeten een robot met LEGO® MINDSTORMS® NXT ontwerpen, bouwen en programmeren. Tijdens de finale sprokkelen ze punten door met hun robot missies snel en correct uit te voeren. Maar de jury kijkt ook naar de inventiviteit, stevigheid en kwaliteit van de robot.

  • Core Values

    Vriendschap, samenwerking en sportiviteit vormen de core values of kernwaarden van de FIRST® LEGO® League. Naast het technisch talent van elk team, is het minstens even belangrijk om als team deze waarden aan de dag te leggen.

Website Techniekpromotie

Hoe overtuigen we vriend en vijand om deel te nemen aan de FLL?

  • www.techniekpromotie.be: website waar kinderen, leerkrachten en ouders alle informatie kunnen vinden over de challenge van dit jaar en waar extra tips en tricks te vinden zijn.
  • Een direct mailing in heel Limburg naar alle leerlingen van het 5e leerjaar, leerkrachten van het 6e leerjaar en de directeurs van de scholen.
  • Een YouTube kanaal met sfeerbeelden van de voorbije edities.
  • Een facebookpagina waar ouders en leerkracht tips én gerelateerde info krijgen.
Folder FIRST® LEGO® League