5 digitale marketingtrends voor 2018

Het einde van het jaar is in zicht en dat wil zeggen dat we stilstaan bij wat er het afgelopen jaar veranderd is in het marketinglandschap en wat er het komende jaar nog gaat aankomen. Ideaal voor wie zelf nog inspiratie zoekt of graag weet waar hij in 2018 rekening mee moet houden.

1. Duurdere advertenties op sociale media
Zoals vorig jaar gemeld is het bijzonder moeilijk geworden om organisch op te vallen. Door de enorme hoeveelheid content die allemaal op dezelfde ruimte geplaatst moet worden, is het een noodzaak om een advertentiebudget voor sociale media te voorzien. Aangezien het aantal adverteerders stijgt, stijgt ook de kost van de advertenties. Kosten voor digitale advertenties stijgen jaarlijks met gemiddeld 12%, maar op Facebook ligt deze stijging veel hoger. Jouw online advertentiebudget verhogen lijkt ons dus geen slecht idee…

2. Focus op video
De laatste jaren is het gebruik van video’s in communicatie in opmars en dat gaat in 2018 niet veranderen. Videocontent wordt gemakkelijker onthouden, levert meer interactie op en zorgt ervoor dat de bezoeker langer op je site blijft en meer converteert. Alleen maar voordelen dus! Wist je trouwens dat verwacht wordt dat in 2019 80% van alle social media content uit video zal bestaan?
Tips nodig voor je facebookvideo’s

3. Mobile first
Het is zo ver: mobiele surfers hebben de desktop surfers ingehaald. Afhankelijk van de markt waarin je met je bedrijf actief bent, is de kans groot dat bezoekers je site vandaag vanop een mobiel apparaat bekijken. Een responsive site is dus een must, maar bij het ontwerpen hanteer je best een ‘mobile first’ aanpak. Grote knoppen en een aantrekkelijk design op mobiel worden in 2018 nog belangrijker voor jouw website.

4. Investeer in content
Ontwikkel en promoot content voor nieuwe en bestaande klanten. Een goede redacteur met wat commerciële flair kan je helpen om een waaier aan onderwerpen uit te werken die toch verband houden met jouw merk en bedrijf. Dat zorgt er dan weer voor dat je de reputatie krijgt van een bedrijf dat mee is met wat er gebeurd in de wereld en dat een bron is voor actuele en objectieve informatie.

5. Chatbots
Consumenten verwachten hoe langer hoe meer dat bedrijven 24/7 bereikbaar zijn. Telefonisch, per mail of via chats waarbij vooral die laatste een zeer laagdrempelige manier is. Chats zullen de komende jaren dan ook steeds meer voorkomen. Om die service toch continu te bemannen of een gevoel van continu klantenservice te creëren, worden er chatbots ontwikkeld: een geautomatiseerd alternatief dat menselijke gesprekvoering simuleert. In Facebook Messenger zijn chatbots sinds 2016 beschikbaar en zijn er ondertussen al meer dan 100.000 gemaakt. Hoog tijd dus om eens te experimenteren!
Een inspirerend voorbeeld van Albert Heijn.

GDPR als toemaatje

Het sausje dat alles in 2018 zal overgieten is de nieuwe GDPR-richtlijn. Vanaf mei 2018 treedt deze in werking waardoor er strengere voorwaarden komen te liggen op het verzamelen en gebruiken van persoonsgegevens. Tijd voor vele bedrijven om hun activiteiten in het kader van deze nieuwe richtlijn eens onder de loep te nemen en bij te sturen waar nodig.