Houd je mails uit de spamfilters

E-mailmarketingcampagnes kunnen maar werken als ze ook effectief de ontvanger bereiken. En dat is niet altijd evident… Bij het maken van een e-mailing zijn er regels waar je best vóór het opmaken en verzenden even bij stilstaat. Wij zetten er een aantal op een rijtje en hopen dat we jouw mails van de spam-ondergang kunnen redden!

IP-adres
Als je mails verstuurt, is daar een IP-adres aan gekoppeld. Wanneer dit IP-adres in het verleden door jezelf of anderen gebruikt is om spam te versturen sta je op een “zwarte lijst” en geraak je niet meer door de spamfilter. Goede mailingstools die dezelfde IP-adressen voor alle gebruikers hanteren, monitoren daarom erg zorgvuldig hun verzendreputatie met procedures en richtlijnen.

De afzender
Misleiding in het afzenderveld is sowieso een no-no. Mails van de koning, ministers, CEO’s of andere hoogwaardige personen doen meteen alarmbellen afgaan. Kies daarentegen voor een herkenbare naam en verander die niet te vaak. Bijvoorbeeld een mail van De Witte Communicatie of Joke van De Witte Communicatie. Probeer ook afzendadressen zoals info@... te vermijden.

Misleidende onderwerpregels
Moeten we je nog zeggen dat mails die je een grote geldprijs beloven of je melden dat je iets gratis gewonnen hebt, meteen richting spam gestuurd worden? Zoek eerder naar een onderwerpregel die aanspreekt.

De opmaak
Mails met enkel tekst geven een lagere interactiegraad, waardoor je best met een opmaak werkt. Dat kan door middel van een template die aangeleverd wordt door de mailingprovider, maar je kan de mail ook zelf in html opmaken. Wij sommen enkele best practices op:

        • een maximum breedte van 600 tot 800 pixels;
        • denk aan de verhouding tekst-beeld. Wanneer het beeld de overhand neemt of alle tekst in de afbeelding staat, verhoog je de kans dat je in de spamfilter terecht komt;
        • verklein de gebruikte beelden: hoge resoluties zijn uit den boze;
        • gebruik webfonts die op elk platform leesbaar zijn;
        • zorg voor een mobielvriendelijke versie.

Verzendlijsten
Stuur je naar mailboxen die zelden of nooit geopend worden of van waaruit weinig activiteit te bespeuren valt, dan alarmeer je de spamfilters. Aangezien dit vaak info@... of openbare adressen zijn, scoren aangekochte lijsten altijd slecht op de spam schaal. Vermijd deze dus te allen tijde.

Open rates
Webmail providers kijken naar hoeveel mails van de afzender geopend worden en hoeveel er ongeopend weggegooid worden. Een lage open rate kan er bijgevolg voor zorgen dat je e-mail sneller in de spamfilter terecht komt. Aandacht voor doelgroepsegmentatie, tijdstip van verzending en onderwerpregels is dus meer dan ooit aan de orde.

Spamscores zijn meestal terug te vinden in de mailingtool die je gebruikt met een score per mail alvorens je verzendt of bij het verzenden van je testversie. Er zijn betalende spam checkers zoals Litmus, maar wil je een gratis tool gebruiken, dan kan je IsNotSpam.com gebruiken. Hier kan je elke mail manueel controleren op een beperkt aantal factoren.

Nog meer uitleg over succesvolle e-mailcampagnes of hoog tijd om jouw e-mailverkeer op punt te zetten? Dan geven onze experts je graag meer uitleg.

Bron: Optinmonster.com