In 10 stappen naar een goede website

  1. Kies je domeinnaam
    Bij voorkeur heb je een domeinnaam die de naam van je firma bevat en eindigt op .be of .com. Die laatste twee worden door in België geassocieerd met kwaliteit en betrouwbaarheid. Is jouw bedrijfsnaam niet beschikbaar of wil je hem niet gebruiken, kies dan een term die nauw aansluit bij je bedrijfsactiviteiten. Of combineer beiden zoals in www.cashvac.be.
  2. Denk na over zoektermen
    Bepaal welke woorden belangrijk zijn voor je bedrijf en op welke zoektermen je gevonden wil worden. Orden deze termen in groepen of thema’s, die dan weer de basis kunnen vormen voor jouw sitemap (zie volgend punt). Een zoekwoordenonderzoek kan je voeren door logisch na te denken, Google Trends te gebruiken of bestaande klanten en leveranciers te bevragen.
  3. Breng structuur aan
    Via een organigram (sitemap) breng je de verschillende pagina’s van je website in kaart en toon je aan hoe de pagina’s zich tot elkaar verhouden. Bij het opstellen is gebruiksvriendelijkheid het centrale woord. Een pagina moet met twee tot maximum drie klikken te bereiken zijn vanuit de homepage. Omdat het menselijk brein gemiddeld slechts 7 opeenvolgende items onthoudt, werk je best met 7 navigatieknoppen. De belangrijkste pagina’s zet je voor- en achteraan in de navigatiebalk.
  4. SEO-vriendelijke teksten
    Als je begint aan de inhoud van je site, moet je rekening houden met een aantal richtlijnen voor Google. Zo kan je één pagina voor slechts maximum twee zoekwoorden optimaliseren. Die woorden komen 4 à 5 keer voor in een tekst die minstens 200 tekens bevat. Elke pagina heeft een unieke tekst zodat je dubbele content en afstraffing door Google vermijdt.
  5. Linkbuilding
    Interne links naar andere pagina’s van je website. Dit is niet enkel de gemakkelijkste manier van linkbuilding, ze is ook nog eens gebruiksvriendelijker en wordt beloond door Google met extra SEO-punten. Daarnaast kunnen externe sites ook naar jouw site linken. Door bijvoorbeeld een online review of een verwijzing naar jouw bedrijf of product. Bij beide vormen van linkbuilding is het belangrijk om achter je kernwoord je link te leggen. Dus niet “lees hier meer”, maar “meer weten over linkbuilding”. Het woord dat linkt wordt extra opgepikt door Google voor je SEO-score.
  6. Responsive design
    “Mobile first” is sinds enkele jaren het credo. Het merendeel van de consumenten surft vandaag op een mobiel apparaat. Het is dan ook uiterst belangrijk dat jouw site er op mobiele apparaten goed uitziet en functioneel is. Met responsive design past de website zich automatisch aan het type toestel van de bezoeker aan. Indien nodig kan je de content per apparaat ook licht wijzigen zodat ingewikkelde tabellen bijvoorbeeld niet op smartphones getoond worden.
  7. Comprimeer beelden
    Op het wereldwijde web zijn geen hoge resolutiebeelden nodig zoals in print. In tegendeel, grote beeldbestanden vertragen de laadtijd van je site en dat is nefast voor je bezoeker en SEO-score. Comprimeer je beelden dus alvorens je ze op de site zet. Hierbij is een gemiddelde grootte van 500 kb voldoende.
  8. Integreer Google Analytics
    Wil je weten hoeveel bezoekers je de afgelopen maand/dag had, wil je het aantal bezoekers na het uitsturen van een mailing nakijken, of het aantal bezoekers van een specifieke pagina onderzoeken? Dat kan met de gratis tool Google Analytics. De tool biedt heel wat cijfergegevens die je inzicht geven over de bezoekers op je site, maar ook over de bronnen die het meeste websiteverkeer opleveren.
  9. Http of https
    Wie zijn site op een https-verbinding laat draaien, krijgt een extra SEO-punt van Google. Daarnaast is het GDPR-gewijs ook geen slecht idee om op een beveiligde verbinding over te schakelen. Hiermee tref je namelijk extra maatregelen om de gegevens die bezoekers op je site achterlaten te beschermen.
  10. Hosting
    Hier geldt het principe “if you pay peanuts, you get monkeys”. Zoek je een partij voor de hosting van je site, houd dan volgende zaken in het achterhoofd: hoeveel schijfruimte krijgt mijn site, is er een back-up van de site, kan ik de provider eenvoudig contacteren, wat zijn de garanties als de servers uitvallen… Essentiële zaken die ervoor zorgen dat je site 24/24 online blijft.