Meet vanaf nu de offline impact van je online advertenties

We zoeken en kopen onze producten en diensten steeds meer online. 85% surft dagelijks, 14% begint zijn zoektocht enkele weken op voorhand en 25% zoekt ook online advies alvorens een aankoop te doen[1]. Om aankopen te stimuleren, wordt er steeds vaker ingezet op online advertenties die proberen potentiële klanten in de verschillende fasen van de customer journey te bereiken en te overtuigen. Maar wat is nu juist de impact van deze online ads op effectieve winkelbezoeken? Daarvoor introduceerde Google begin 2018 Store Visits.

Connectie tussen online en offline 

Met Store Visits kan je voortaan meten hoeveel fysieke winkelbezoeken jouw online advertentie opbrengt. Google houdt het aantal kliks op ads bij en linkt deze aan een effectief bezoek. Let wel, Store Visits kan geen kliks matchen aan een winkelbezoek van een specifiek individu. 

Hoe werkt Store Visits? 

Het Google algoritme gebruikt zes verschillende signalen om de locatie van potentiële klanten te bepalen: gps-, Bluetooth- en wifi-signalen, locatievoorzieningen, zoekopdrachten en de lengte van het bezoek. Daarboven zal Google de verzamelde data extra valideren aan de hand van vragen zoals “ben jij de laatste dagen op deze locatie geweest?”. Mensen die een lange tijd op eenzelfde locatie blijven, neemt Google niet op in de resultaten omdat het hier waarschijnlijk om een werknemer gaat. 

Niet voor iedereen toegankelijk 

Wil je gebruikmaken van Store Visits? Dan moet je aan een aantal voorwaarden voldoen:

  • meerdere fysieke winkellocaties hebben;
  • elke winkellocatie moet een eigen Google Mijn Bedrijf-account hebben dat vervolgens gekoppeld moet zijn aan je Google Ads-account;
  • je online advertenties moeten maandelijks minstens 1.000 kliks genereren;
  • locatie-extensies in je Google Ads-account moeten geactiveerd zijn.

Klikte een potentiële klant op een advertentie op zijn smartphone terwijl hij ingelogd is met een Google account en bezoekt hij vervolgens een winkel, dan registreert het algoritme dit winkelbezoek aan de hand van de hierboven uitgelegde signalen. Weet je vervolgens hoeveel je gemiddeld aan een winkelbezoek verdient, dan krijg je op deze manier ook een idee van de omzet gegenereerd door je online advertenties. 

Bron: https://www.websteakmarketing.be/google-store-visits/



[1] Cijfers uit Google Consumer Barometer 2017