Succesvolle e-mails

Het geheim van goede e-mailmarketing schuilt niet enkel in het brengen van goede content, het zit ook in het moment waarop je de mailings verstuurd. Wij pikken er drie momenten uit die snel en eenvoudig voor meer omzet kunnen zorgen.

  1. Wees welkom
    Iemand die zich aanmeldt of zich inschrijft voor een nieuwsbrief toont alvast een bepaalde interesse in jouw bedrijf. Aan jou de uitdaging om te zorgen voor een onvergetelijke eerste indruk met een welkomstmail. “Waarom?” horen we je al denken… Heel simpel. Een goede welkomstmail heeft een positieve invloed op de toekomstige open rates van je mails, zorgt ervoor dat de persoon langer ingeschreven blijft en leidt subtiel naar een eerste aankoop.
  2. Winkelwagen verlaten
    Zo’n 75% verlaat online zijn winkelwagen om verschillende redenen. Om toch een deel van deze mensen hun aankoop te laten voltooien, zijn mails na het verlaten van de winkelwagen een effectief hulpmiddel. Zo klikt ongeveer 1/3 van de ontvangers door op dit type van mails en converteert zo’n 8% alsnog.

    Idealiter stuur je een mail naar een winkelverlater binnen het uur, maar later kan ook. Hierbij is het belangrijk om zo veel mogelijk informatie over je winkelwagen mee te nemen. Bijvoorbeeld een deel producten met een afbeelding vermelden of zelfs de volledige winkelkar met artikelen, prijs en afbeelding. Hoe meer details je geeft, hoe groter de kans dat ze klikken.
  3. Aankoop voltooid
    Eenmaal de klant gekocht heeft, start de uitdaging om met hem een langetermijn relatie aan te gaan. Het doel? Herhaalaankopen! Hoe? Met mails uiteraard… E-mails naar aanleiding van je bestelling geven zo’n 60% open rate, bijna 10% doorkliks en 9% conversies. Je kan voor vervolgaankopen een viertal strategieën volgen.
    1. Je geeft het logische volgende order. Is na de aankoop van een hamer een schroevendraaier procentueel gezien het meest verkochte volgende item? Bied dan een assortiment schroevendraaiers aan.
    2. Moet een bepaald product na een tijd vervangen worden of is het na een tijdje op? Ga dan voor mails met herhaalaankopen. Bijvoorbeeld koffiecapsules, maar ook de vervelende herinneringsmails van de tandarts behoren tot deze categorie.
    3. Is er een luxueuzere variant van het product beschikbaar, probeer dan die eens aan te bieden via een up sell. Dat kan i.p.v. een gewone douchegel er eentje met extra geur en glitter zijn, maar ook een deluxe versie van een hotelkamer.
    4. Zijn er producten die passen bij het net gekochte artikel? Doe dan eens aan cross selling. Is er bij die douchegel ook een shampoo en body lotion met hetzelfde geurtje? Tijd om deze dan ook eens onder de aandacht te brengen.

Voor een succesvolle e-mail heb je bijgevolg data nodig. Hoe gedetailleerder je data, hoe beter je de mails kan afstemmen op de doelgroep en hoe meer je ze kan personaliseren. Een belangrijk onderscheid is bijvoorbeeld de opdeling tussen bestaande en nieuwe klanten. Een nieuwe klant kan zijn winkelwagen achterlaten omdat het bestelproces voor hem niet duidelijk is, terwijl dat voor een bestaande klant een totaal andere reden kan hebben. En als laatste gouden tip: vermijd een te veel aan mails. Als iemand het aantal mails als vervelend gaat beschouwen, schrijft hij zich sneller uit en is je communicatielijn weg.

Bron: www.marketingfacts.nl