3 Google Ads nieuwigheden om naar uit te kijken in 2019

Afgelopen maand vond Google Marketing Live plaats, het jaarlijkse evenement waarin Google aankondigt welke vernieuwingen ze het komende jaar uitrollen. Mobiel adverteren en ‘machine learning’ zijn de sleutelwoorden om Google Ads nog doeltreffender te maken. Dit zijn de drie interessantste nieuwtjes om naar uit te kijken in 2019. 

1. Gallery Ads

Gallery Ads zijn advertenties in carrouselvorm die tekst combineren met afbeeldingen om ze visueel aantrekkelijker te maken. Google meldde al dat deze advertentievorm in een testomgeving 25 % meer interactie creëert. Je kan 4 tot 8 afbeeldingen met een onderschrift van maximaal 70 karakters kiezen en je krijgt 3 titels om met CTA’s te experimenteren. In eerste instantie verschijnen de Gallery Ads uitsluitend bovenaan de zoekresultatenpagina op je smartphone, maar Google denkt ook na over een versie voor desktop en andere Google applicaties.

2. Verbeteringen in ‘smart bidding’

Slim bieden zijn geautomatiseerde biedstrategieën op basis van data. Denk aan ECPC of conversies maximaliseren. In de loop van 2019 komen er drie grote verbeteringen aan:
Conversiedoelen op campagneniveau: als je een campagne toewijdt aan één conversiedoelstelling, kan je voortaan al je biedingen binnen een campagne optimaliseren aan dat doel.
Sets van conversieacties: je kan een pakket van gewenste conversie-acties maken om je biedingen over meerdere campagnes tegelijk te optimaliseren
Seizoenaanpassingen: zijn er bepaalde periodes waar je meer conversiemogelijkheden verwacht? Dan zal Google Ads je biedingen optimaliseren en ze nadien terug op hun normale niveau brengen.

3. Youtube Bumper Machine

Youtube is nog steeds een gigantisch populair platform waar dagelijks miljoenen video’s op worden afgespeeld. Uit onderzoek is gebleken dat de bumperadvertenties van 6 seconden een veel grotere impact hebben dan de langere videoadvertenties van 30 seconden. Omdat niet iedereen de middelen heeft om kwalitatieve advertenties van 6 seconden te maken, heeft Google een tool ontwikkeld waarmee je automatisch langere video’s kan omzetten. Het heet de ‘Bumper Machine’ en detecteert de interessantste stukken van een video via ‘machine learning’. De tool is binnenkort te vinden in de Google Ads interface.

  • Google Ads
  • Video
3 Google Ads nieuwigheden om naar uit te kijken in 2019
Silentis