CONTENT | SEO

5 gratis tools voor zoekwoordanalyse

Goede SEO begint vaak bij het kiezen van de juiste zoekwoorden voor je webpagina. Op basis van je zoekwoorden kan je vervolgens bijsturen aan page titles en descriptions, maar ook aan je url of aan je teksten. Om jou te helpen bij het opsporen van het juiste zoekwoord reiken we je 5 gratis tools aan.

Google Search Console

De vroegere Google Webmaster Tools zijn de ideale plek om je bestaande SEO-zoekwoorden te analyseren. Je kan er al je url’s en hun positie bekijken. Staan ze al op pagina 2 of 3, dan kan een kleine SEO-inspanning het laatste duwtje zijn naar pagina 1. Bij het evalueren van de zoekwoorden kan je de posities beoordelen, maar ook hun CTR (verhouding tussen vertoningen en klikken). Zijn deze aan de lage kant, dan zijn meta titles en descriptions samen met de url je eerste werkpunten. Nadien kan je eventueel nog rich snippets toevoegen zoals foto’s of reviews.

Google Ads Keyword Planner

Het interessante aan deze tool is dat je de kost per klik (CPC), het zoekvolume per zoekwoord en de concurrentie op het woord kan bekijken. Voor woorden met een hoge CPC kan SEO een interessante oplossing zijn. Daarnaast krijg je ook uitbreidingen van het zoekwoord en andere suggesties te zien. Iedereen die een Google Ads account aanmaakt kan de tool gebruiken, maar heb je geen lopende Google Ads campagne, dan wordt het zoekvolume enkel in een grootorde aangegeven ipv in exacte volumes.

Google Trends

Welk zoekwoord het meeste zoekvolume heeft in een bepaald land of bepaalde regio kan je eenvoudig via Google Trends opzoeken. Aan de hand van gekleurde lijnen kan je belangrijkste zoekwoorden identificeren en eventueel afstemmen per regio waarin je actief bent. Nog een bonus van Google Trends: je ziet eventuele veranderingen per seizoen ook grafisch voorgesteld. Zo zul je voor “kerstboom” tegen eind oktober een stijgende lijn zien verschijnen met een piek in december terwijl die in januari weer volledig verdwijnt.

Google Search Box

Als je een zoekopdracht intypt in de zoekbalk bij Google verschijnen er automatisch een aantal suggesties. Deze suggesties worden samengesteld op basis van het zoekgedrag van anderen, je vorige zoekopdrachten en je locatie. Meteen een bron van informatie die niets kost!

Answer the public

In de voorbereiding naar voice search waarbij gesproken vragen belangrijk gaan zijn, maar ook om op vragen van internetgebruikers te antwoorden, kan je terecht bij Answer the public. Door een zoekwoord in te geven en te combineren met verschillende vraagwoorden krijg je een cirkel vol met gestelde vragen.

Begeleiding nodig bij jouw SEO-avontuur of samen de juiste zoekwoorden voor jouw website ontdekken? Contacteer onze experts.

CONTENT | SEO