5 tips om te scoren bij voice search

Hey Siri, waar is het dichtstbijzijnde tankstation? Alexa, wat zijn de openingsuren van bedrijf X? In tijden waarin we meer en meer beroep doen op voice assistants om snel iets op te zoeken, wordt voice search een steeds belangrijker aspect van SEO. Met deze 5 tips speel je handig in op deze trend.

1. Schrijf natuurlijk en menselijk

Bij voice search optimalisatie is het vooral belangrijk dat je content in spreektaal geschreven is. In tegenstelling tot de kortere zoekopdrachten die we typen in een online zoekmachine, stellen we een volledige vraag aan onze voice assistant.

Stel, je wil weten hoeveel een carport kost. In een zoekmachine typ je dan waarschijnlijk ‘kosten carport’, maar tegen je voice assistant zeg je ‘Hey Google, wat kost een carport?’. Voor voice search optimalisatie kan je dus best even nadenken over eventuele vragen die consumenten kunnen stellen en deze op je website laten terugkomen.

2. Gebruik FAQs en long tail keywords

Om optimaal in te spelen op voice searches, structureer je je content zo dat je telkens een duidelijk antwoord geeft op een specifieke vraag. Geen betere en gestructureerdere manier om dit te doen dan met een goede FAQ-sectie. Geef hierin antwoorden op vragen die starten met ‘hoe,’ ‘wat’ of ‘beste’ en een voice search platform zal jouw content sneller als relevant beschouwen.

Je kan de vindbaarheid van je site nog een extra boost geven door het gebruik van longtail keywords. Dit zijn zoekwoorden met drie of meer woorden. Online wordt hier weliswaar minder op gezocht maar ze zijn vaak wel relevanter en dus ook interessant voor SEA. Denk maar aan ‘carport kopen Limburg’ of ‘aluminium carport kopen’ in plaats van enkel ‘carport kopen’.

Bovendien laten longtail keywords je toe om beter in te spelen op de hoe-, wat-, waar-, wanneer- en wie-vragen die je doelgroep zich stelt over jouw diensten of producten en spelen ze in op het specifieke karakter van een gesproken zoekopdracht.

3. Optimaliseer voor featured snippets

Een tijdje geleden gaven we je al enkele tips om een featured snippet te scoren bij Google. Je zal zien dat een natuurlijk taalgebruik en de longtail keywords hier ook al worden vermeld. Lees zeker ook nog eens de andere tips want ze kunnen je een voetje voor geven bij Google. Bij een voice search baseert Google Assistant namelijk 80% van zijn antwoorden op de featured snippets (Voice Search Ranking Report).

4. Optimaliseer je lokale vindbaarheid

Omdat voice assistants onderweg vaak gebruikt worden om een lokaal bedrijf, restaurant of warenhuis te vinden, is het belangrijk om je lokale vindbaarheid te optimaliseren. Maak dus een Google Mijn Bedrijf-pagina aan en zorg ervoor dat de informatie altijd overeenkomt met wat op je website staat.

5. Optimaliseer de mobiele ervaring van je website

Je website zo mobielvriendelijk maken is van belang omdat voice searches via mobiele apparaten worden uitgevoerd. Bovendien kan je ook best de laadsnelheid van je site optimaliseren. Hoe sneller hij laadt op een smartphone, hoe groter de kans dat een voice assistant informatie van jouw website neemt om een antwoord te formuleren.

5 tips om te scoren bij voice search
Silentis