SOCIAL MEDIA

Adverteren op TikTok: doen of niet doen?

Dé grote nieuwkomer in het sociale medialandschap is TikTok. Met miljoenen gebruikers binnen de Benelux alleen al is de app momenteel het snelst groeiende sociale media platform. Hoewel TikTok zich oorspronkelijk focust op gebruikers onder de 18 jaar zorgt de populariteit van het platform ondertussen ook voor interesse onder oudere doelgroepen. Bijgevolg stellen veel bedrijven zich de vraag: moet ik adverteren op TikTok of niet? We geven je alvast onze kijk op de zaak mee.

Wat is TikTok?

Bij TikTok draait het vooral rond creativiteit en entertainment. Gebruikers maken korte video’s van 3 tot 15 seconden onder het motto ‘hoe gekker, hoe beter’ en laten hun talenten zien met activiteiten zoals dansen, zingen of skateboarden. In tegenstelling tot Facebook wordt TikTok dus niet zozeer gebruikt om met elkaar te communiceren maar eerder voor creatieve uitingen. Je kan een video gemaakt met TikTok wel gemakkelijk doorzetten op je andere sociale mediakanalen.

Hoewel TikTok soms wordt afgeschilderd als een app voor kinderen, komt daar snel verandering in en zal je op de tijdlijn ook veel filmpjes van dertigers en veertigers tegenkomen. Door de toenemende populariteit van TikTok is het ook een interessante optie geworden om toe te voegen aan je huidige marketingmix.

Specifieke content

Wil je al meteen beginnen aan je TikTok-avontuur? Maak dan een bedrijfsaccount aan en denk alvast na over het type content dat je wil plaatsen want die is natuurlijk anders dan op Facebook, Instagram of YouTube. Op TikTok is het vooral belangrijk dat je mensen inspireert of amuseert. Ga dus niet voor een hoge productiekwaliteit, maar maak filmpjes die natuurlijk ogen tussen alle andere content en jouw doelgroep aanspreken. Het gaat dan meestal om een dansje of een andere taak die je moet uitvoeren.Zo worden jouw video’s sneller doorgestuurd of als favoriet aangeduid waardoor het algoritme van TikTok ze aan nog meer mensen zal tonen.

Één van de populairste features zijn de challenges. Dat zijn uitdagingen die bedacht worden door gebruikers, influencers of merken.

Adverteermogelijkheden op TikTok

Sinds kort kan je ook adverteren op TikTok. Hiervoor heb je de volgende mogelijkheden:

  • In-feed Ads: deze video’s van max 15 seconden worden in de feed getoond op het volledige scherm en zijn vooral geschikt om merkbekendheid te genereren of op te roepen tot actie.
  • Brand Takeover: wanneer een gebruiker TikTok opent worden deze ads getoond aan wie geïnteresseerd is in een bepaalde categorie. Elke dag kan slechts één specifiek merk een categorie overnemen. Ideaal om extra bereik te genereren.
  • TopView: heeft hetzelfde effect als een Brand Takeover maar kan zowel als in-feed-video en reclamemateriaal worden gebruikt.
  • Branded Hashtag challenge: je kan een challenge sponsoren zodat die 6 dagen op de explore-pagina wordt getoond en de kans groter is dat hij viraal gaat.
  • Branded Effects: je kan als merk een deelbare sticker, filter of speciaal effect maken die TikTok-gebruikers vervolgens kunnen toevoegen aan hun eigen creatieve content. Zo komt jouw merk onder de aandacht van de gebruikers én hun volgers.

Door te adverteren op TikTok kan je makkelijker je doelgroep bereiken. Kan je ook harde conversies verwachten? Die kans lijkt ons eerder klein maar je kan er wel voor zorgen dat de naamsbekendheid van jouw bedrijf of merk wordt vergroot.

Twijfel je nog om aan het TikTok-avontuur te beginnen of weet je niet goed welke content je precies op TikTok moet plaatsen? Geef ons gerust een seintje. Onze social media-experten geven je graag advies op maat.

SOCIAL MEDIA