Blaas je sociale media nieuw leven in met een winactie

Een van de beste manieren om je sociale media een boost te geven, is een winactie. Maar hoe zet je nu precies zo’n winactie op poten? Deze 7 stappen helpen je alvast op weg.

Stap 1: Stel doelen

Vooraleer je halsoverkop een actie organiseert, moet je de doelstellingen bepalen. Wat wil je bereiken met je winactie? Dat kan gaan van meer volgers tot mensen die je winactie delen, liken of erop reageren. Het doel bepaalt de opzet van je actie, maar ook of die succesvol was of niet op basis van de resultaten.

Stap 2: Bepaal het budget

Een normale post op sociale media heeft al bij al een beperkt bereik, je zal dus niet alleen moeten investeren in de prijs die je weggeeft, maar ook in het verspreiden van je post via Facebookadvertenties of Instagram Stories. Dat levert trouwens twee maal op: je krijgt meer interactie op je winactie én je vergroot de zichtbaarheid van je pagina of account.

Stap 3: Kies een relevante prijs

Het succes van je winactie hangt in grote mate af van de prijs die je weggeeft. Maak van de gelegenheid gebruik om een van je producten in de digitale etalage te zetten. De prijs moet functioneren als ambassadeur van je bedrijf en tegelijk gegeerd zijn in de doelgroep waar je op mikt.

Stap 4: Bepaal de regels

Sociale media hebben hun eigen regels over wat mag en kan. Ga daarom eerst en vooral na wat mogelijk is op de kanalen die je wil gebruiken. Verder bepaal je zelf hoe je een geldige deelname definieert. Let er wel op dat als de drempel om deel te nemen te hoog is in verhouding met de waarde van de prijs en de winstkans, de conversie zeer laag zal zijn.

Bepaal ook op voorhand hoe lang de wedstrijd zal lopen en wanneer je de prijs uitreikt. Een goed uitgangspunt is 2 tot 4 weken. Geef de post genoeg tijd om te verspreiden, maar ga snel genoeg over tot de aankondiging van de winnaar om deelnemers geïnteresseerd te houden.

Belangrijk: zorg dat het reglement en de deelnamevoorwaarden op je website staan en legaal waterdicht zijn, en link naar het reglement in je bericht.

Stap 5: Maak de post

Zorg ervoor dat de post er aantrekkelijk uitziet, in jouw huisstijl gemaakt is, voorzien is van een goede tekst met de juiste tags en hashtags. Vergeet niet dat je post interactie moet creëren en dus meer is dan enkel maar een aankondiging van de wedstrijd.

Stap 6: Volg op!

Het voornaamste doel is om interactie te creëren rond je bedrijf of merk. Beloon dan ook die interactie! Like de comments op je post, reageer op vragen, reageer zelf met updates…

Stap 7: Aankondiging winnaar

Een uitstekende opportuniteit om nog wat ruchtbaarheid rond de actie te genereren. Post in de dagen voorafgaand aan de deadline wat vaker: tel de dagen af tot de aankondiging en mensen eraan dat ze nog vlug kunnen deelnemen. Op de dag zelf kondig je de winnaar publiekelijk aan, en nadien kan je zelfs foto’s of video’s tonen van wanneer de prijs overhandigd is, of vraag de winnaar om een video te posten wanneer ze de prijs ontvangen en openen.

Heb je geen kaas gegeten van sociale media of slaag je er niet in om interactie te creëren? Contacteer onze specialisten en laat het aan ons over!

  • Social Media
Blaas je sociale media nieuw leven in met een winactie
Silentis