GOOGLE ADS | SOCIAL MEDIA

Communiceren en adverteren in tijden van corona

Dat het coronavirus een ongeziene impact heeft op onze economie merken we allemaal. Het veranderde consumentengedrag laat zich voelen in alle sectoren. Bedrijfsbudgetten worden bijgevolg herbekeken en niet-prioritaire posten worden teruggeschroefd. Helaas is het marketing- en communicatiebudget in tijden van crisis dikwijls het eerste waarop wordt bespaard. Maar wat als we je zouden vertellen dat deze crisis net een opportuniteit is en je bedrijf handig kan inspelen op de veranderende markt?

Nieuwe kansen

Toegeven, het coronavirus zorgt voor veel onduidelijkheid, maar voor wie wil, creëert het ook nieuwe kansen. Het mediagebruik van de doorsnee Vlaming neemt aanzienlijk toe nu we met z’n allen in ons kot zitten. We spenderen meer tijd online, voor de televisie of met onze neus in een magazine of krant. Inzetten op media tijdens de coronacrisis is dus zeker een goede strategische zet voor wie graag relevant blijft en het contact met zijn doelpubliek niet wil verliezen.

Meer waar voor je geld

Dankzij de vele advertentiecampagnes die werden geschrapt of uitgesteld omwille van het coronavirus, krijg je nu als adverteerder meer waar voor je geld. Ten eerste valt je boodschap meer op door de afwezigheid van concurrenten die hun communicatiebudget verlagen. De consument krijgt veel minder commerciële boodschappen te verwerken waardoor jouw advertentie unieker wordt en minder snel verloren gaat in de massa.

Daarnaast krijg je ook meer communicatieruimte voor hetzelfde bedrag. De media verkopen uiteraard graag zoveel mogelijk openstaande ruimte. Nu de vraag hiernaar daalt, dalen ook de prijzen en kan je zelfs genieten van interessante voorwaarden bij de drie grote Vlaamse mediahuizen. Bovendien wordt het ook op sociale media en via Google goedkoper om je doelpubliek te bereiken. De concurrentie daalt op betalende advertenties. Bijgevolg stijgt de doorklikratio voor wie wel nog communiceert en betaal je tot 60% minder om je boodschap online te verspreiden.

Positief signaal

Wanneer je communiceert tijdens een crisis, hou het dan zeker positief. Laat zien dat jouw merk nog leeft en bied je klanten een houvast. In onzekere tijden zijn consumenten minder snel geneigd om risico’s te nemen dus het is zeker een goed idee om te focussen op klantenbehoud. Ook al kopen consumenten jouw product of dienst nu niet meteen, met een goede advertentie kan je ze wel inspireren en je merk in de aandacht houden.

Werk aan je toekomst

Gebruik deze tijd ook om na te denken over de toekomst want er komt een post-corona tijdperk. Denk vooruit en start nu al met acties die je leads opleveren waarmee je aan de slag kan in de periode na corona. Speel in op de actualiteit en zorg ervoor dat dit geen verloren tijd is.

Dit is ook het ideale moment om je to-do-lijstje af te werken. Die nieuwe website of huisstijl waar je al lang nood aan hebt, een frisse blik werpen op je online strategie of het optimaliseren van je SEO, maak er nu tijd voor. Weet je niet goed hoe eraan te beginnen? We helpen je graag op weg, vanop een veilige afstand uiteraard.

GOOGLE ADS | SOCIAL MEDIA