SOCIAL MEDIA

Dit zijn dé Facebook marketing trends van 2021

Met nog maar een kleine maand op de teller van 2020, wordt het hoog tijd om vooruit te kijken. Terwijl virologen zich naarstig buigen over de vraag wat het coronavirus ons volgend jaar nog zal brengen, zijn we bij De Witte Communicatie al volop bezig met de communicatietrends van 2021. In dit artikel geven we alvast de belangrijkste Facebook marketing trends mee zodat jij ook de volgende 12 maanden het maximale uit jouw Facebook kan halen.

Facebook en corona

Corona heeft een duidelijk effect gehad op de groei van Facebook. Het sociale mediaplatform kreeg in het eerste kwartaal van 2020 maar liefst 55 miljoen extra maandelijks actieve gebruikers en in het tweede kwartaal nog eens 49 miljoen. Wereldwijd hebben mensen geleerd hun sociale contacten via dit netwerk te onderhouden waardoor je als bedrijf niet enkel tijdens de coronacrisis, maar ook erna actief op dit kanaal aanwezig moet zijn.

Facebook Shopping

Om kleine ondernemers te helpen hun producten online te verkopen, lanceerde Facebook tijdens de coronacrisis Facebook Shopping. Dit gratis webshopplatform voor elke Facebookpagina oogt heel strak en simpel en is zo opgezet dat ondernemers gemakkelijk hun drempelvrees kunnen overwinnen. Ideaal voor wie graag een eigen webshop wil, maar eerst eens wil kijken of er genoeg interesse is in de markt. Of misschien is je webshopproject al opgestart en moet je nog even wachten op het eindresultaat? Ook dan is Facebook Shopping een goede tussenoplossing.

Voor 2021 plant Facebook een uitbreiding van Facebook Shopping dus we zullen de kleine shops volgend jaar ongetwijfeld ook nog zien opduiken.

Pay to Play

Een andere trend die zich in 2021 zal doorzetten, is het dalende organisch bereik. Sinds Facebook in zijn newsfeed algoritme de focus legde op ‘meaningful interactions’, is de interactie die je met je fans hebt belangrijker voor je bereik dan het aantal fans dat je pagina volgt. Het gevolg daarvan is dat Facebook voor veel bedrijven ‘Pay to Play’ is geworden.

Wil je gezien worden op Facebook? Dan moet je daarvoor betalen want met organisch bereik alleen kom je er niet meer. Het beste wat je kan doen is eerst je eigen marketingdoelstellingen voor 2021 bepalen en dan gebruik maken van professionele tools zoals Facebook Business Manager en Facebook Ads om je doelstellingen om te zetten in acties.

Ben je nog niet helemaal mee met Facebook Shopping of Facebook Ads en kan je wel een helpende hand gebruiken om in 2021 Facebook optimaal te benutten voor je marketingcommunicatie? Aarzel niet om onze social media-experts te contacteren. Zij helpen je met veel plezier het meeste uit je Facebook marketing te halen.

SOCIAL MEDIA