Dit zijn dé webdesigntrends van 2020

Een nieuw jaar brengt nieuwe trends, ook op vlak van webdesign. Waar in 2019 nog volop werd gewerkt met witruimte en abstracte vormen, zien we voor 2020 dat webdesigners gaan voor een gedurfdere aanpak. Ze spelen met extremen, experimenteren met nieuwe technieken en geven een speelse draai aan bestaande stijlen. Het mag in 2020 dus allemaal wat avontuurlijker. Met dit lijstje van de grootste trends ben je alvast helemaal mee met wat er dit jaar leeft in de wereld van webdesign

1. Extra grote titels en vette lettertypes

Dé grootste trend van 2020 is het gebruik van extra grote titels en vette lettertypes. De voornaamste reden hiervoor is dat ze onmiddellijk de aandacht trekken en je boodschap meteen klaar en duidelijk overkomt. Bezoekers zien in één oogopslag waar je website over gaat. Wel even opletten dat je niet overenthousiast wordt. Om deze trend volledig tot zijn recht te laten komen, beperk je de overige designelementen best tot een minimum zodat je pagina geen onoverzichtelijk allegaartje wordt. 

2. Felle kleuren

Net als extra grote of vette letters, trekken ook felle kleuren de aandacht. Ze geven je pagina meteen wat extra pit en zorgen ervoor dat je website langer blijft hangen in het geheugen van je bezoeker. Je kan gaan voor een felle hoofdkleur maar eventueel ook wat fellere kleurtjes verwerken in de secundaire tinten. Pas ook hier wel op dat je niet overdrijft zodat je de ogen van je bezoeker niet overbelast.

3. Dark mode

De tegenhanger van de felle kleuren is de dark mode. In 2019 werd deze trend al gretig toegepast door giganten zoals Microsoft, Google, Facebook en Instagram. Voor 2020 is de verwachting dat de dark mode alleen nog maar aan populariteit zal winnen. Het grote voordeel van deze trend is dat de inhoud van je website meer naar voren komt, kleuren en designelementen er meer uitspringen en je bezoeker over het algemeen van een aangenamere gebruikservaring geniet

4. Uitloopkleuren

Uitloopkleuren zijn al verschillende jaren aan een comeback bezig maar in 2020 zijn ze meer dan ooit terug van weggeweest. Ze zijn hoofdzakelijk een tegenreactie op het overmatig gebruik van witruime en de focus op functionele elementen in de afgelopen jaren. Vooral frisse, lichte kleurtjes zijn hiervoor ideaal. Je kan ze gebruiken voor knoppen, icoontjes, illustraties en zelfs in typgrafie

5. Diepte-effect

Wil je een 2D-layout wat extra effect geven zonder helemaal naar een 3D-website over te stappen? Ga dan aan de slag met zachte schaduwen en zwevende elementen. Voeg daar nog wat diepte-effect aan toe en je website heeft meteen een ‘3D Lite’ look. Naast de grafische elementen kan je deze technieken ook toepassen op de afbeeldingen en tekst om je webdesign zo interessant mogelijk te maken

6. Ultraminimalistische navigatie

Een gevolg van het groeiend gebruik van smartphones en zelfs smartwatches om een website te bezoeken, is dat webdesign eenvoudiger wordt. Vooral dan de navigatie wordt tot een minimum beperkt zodat je ook op een kleiner scherm gemakkelijk je weg vindt. Een extra voordeel hiervan is dat een bezoeker niet meer moet nadenken over hoe hij bepaalde info kan vinden en meer tijd kan spenderen aan het effectief lezen van de informatie die jij wil meegeven

7. Motion design en animatie

Alles wat beweegt, trekt de aandacht. Dat is gewoon een feit. Bewegende elementen zoals animaties en video’s wekken dan ook meteen de interesse van je bezoekers. Motion design kan in verschillende vormen op je website worden geïntegreerd. Denk maar aan video headers, micro-animaties of zelfs tekst die over het scherm beweegt. Wil je het meeste uit deze trend halen? Dan denk je best eens na over de specifieke onderdelen van je website waarop je de aandacht wil vestigen. Let wel op dat je motion correct gebruikt want anders creëer je eerder een afleiding voor je bezoeker dan een leidraad naar de meest essentiële info. 

8. Ondersteunende visuals

Visuals dienen niet langer enkel om je website kleur tegen. Je kan ze ook gebruiken om je boodschap extra kracht bij te zetten en de eigenheid van je merk te onderstrepen. De juiste visual, al dan niet handgetekend, op de juiste plaats kan echt een verschil maken en de bezoeker meetrekken in jouw verhaal.   

Wil jij in 2020 uitpakken met een website die van het scherm knalt maar heb je geen tijd om zelf aan de slag te gaan? Contacteer onze experts! Zijn maken met plezier jouw website volgens de laatste nieuwe trends!

  • Design
  • Website
Dit zijn dé webdesigntrends van 2020
Silentis