Google’s tips voor optimale leadgeneratie - de landingspagina's

Leads… welk bedrijf droomt er niet van? Om ervoor te zorgen dat de instroom van potentiële klanten ook bij jullie rijkelijk kan vloeien, staken we ons licht op bij internetgigant Google. Die maakte een UX (user experience) Playbook met allemaal tips in om jouw website te verbeteren. Hierbij onze samenvatting…

Starten doen we bij één van de belangrijkste pagina’s: de landingspagina. In een volgend artikel zullen we de tips voor de formulieren opsommen.

Call-to-actions

Over de plaats van je CTA’s discussiëren we niet meer: dat is above the fold. In de eerste oogopslag zichtbaar. Zijn telefoontjes interessant, dan zet je je telefoonnummer ook best bovenaan elke webpagina. Andere tips om je CTA’s te verbeteren zijn:

  • Wees duidelijk: vermijd algemeenheden zoals “meer info” of “lees meer”. Hoe duidelijker jij bent, hoe meer je bezoeker geneigd gaat zijn om te klikken. Een beschrijvende link is niet enkel voor je SEO goed (je kan namelijk wat keywords gebruiken), maar is voor je bezoeker ook toegankelijker en geeft hem meer vertrouwen.
  • Vraag niet te snel te veel: mensen gaan niet graag verbintenissen aan en houden eerder van vrijblijvende contacten. Daarom zullen ze sneller op een knop klikken met “leg in winkelmandje” dan eentje met “koop nu”.
  • Voeg voordelen toe: toon aan wat je bezoekers krijgen en koppel het indien mogelijk aan het magische woord “gratis”. Voor een nieuwsbrief kan je simpelweg zetten “Schrijf je in voor onze nieuwsbrief”, maar je kan er ook “Ontvang elke maand drie gratis tips” van maken. Op welke link zou jij klikken?

Duidelijkheid

De waarde die jij je bezoeker biedt, moet onmiddellijk duidelijk zijn. Dat kan in tekstvorm, maar ook door middel van cijfers of icoontjes. Vaak is het een combinatie van beide. Jouw waardepropositie ondersteunen kan door middel van getuigenissen van anderen. Met testimonials, maar ook cijfers waaruit blijkt dat je waarmaakt wat je vertelt. Zeer belangrijk aangezien we bij onze beslissingen psychologisch onbewust vertrouwen op en kijken naar anderen.

Een bedrijf dat vertrouwen uitstraalt, moet een bepaald aantal factoren hebben op de website. Volgens een studie zijn er 6 sleutelfactoren:

  • Labels, certificaten of logo’s van derde partijen. Vooral voor webshops is dit zeer belangrijk
  • Duidelijke contactgegevens met telefoonnummer en adres
  • Iemand die je kent heeft de site al eens gebruikt of aanbevolen
  • Een mooi en professioneel design
  • Gekende merken en producten zijn vertegenwoordigd op de site
  • Een snelle laadtijd en duidelijke werking van de site

Geen afleiding

Bevestigd door conversiespecialist Karl Gilis: haal alles weg wat de aandacht afleidt. Dat wil zeggen geen filmpjes, geen carrousel met beelden die mekaar afwisselen, geen paginabrede banners… Focus op de boodschap die je wil uitdragen.

‘Sense of urgency’

Niets dat meer aanzet tot actie dan het gevoel dat je bijna te laat bent. Dat is ‘the sense of urgency’. Een klok die aftelt of een “nu of nooit”-gevoel helpt soms om twijfelaars over de streep te trekken.

Samen kijken waar jouw website beter kan scoren op vlak van leadgeneratie? Contacteer ons en één van onze communicatie-adviseurs helpt je graag verder.

  • Website
Google’s tips voor optimale leadgeneratie - de landingspagina's