Google’s tips voor optimale leadgeneratie - formulieren

Leads… welk bedrijf droomt er niet van? Om ervoor te zorgen dat de instroom van potentiële klanten ook bij jullie rijkelijk kan vloeien, staken we ons licht op bij internetgigant Google. Die maakte een UX (user experience) Playbook met allemaal tips in om jouw website te verbeteren. Wij maakten alvast de samenvatting…

Nadat we eerder al de tips voor de landingspagina’s overliepen, hebben we het in dit artikel over de formulieren.

Geven alvorens te nemen

Sommige bezoekers zitten met vragen die ze graag beantwoord zien alvorens ze hun gegevens vrijgeven. Door een aantal veelgestelde vragen (FAQ) bij je contactformulier te plaatsen, basisinfo reeds te geven of duidelijk te maken dat ze gemakkelijk informatie kunnen opvragen, verlaag je de drempel tot een ingevuld formulier. Wil je een contactname bekomen? Laat dan degene die het formulier invult zelf bepalen wanneer je hem mag contacteren.

Nog beter werkt het geven van een voorsmaakje: een demo, een gratis proefperiode of een preview zijn allemaal manieren om prospecten over de streep te trekken. Hier valt men terug op de wetten van de wederkerigheid. Wat je krijgt van anderen geef je ook terug. Voor een gratis demo, krijg jij een correct ingevuld contactformulier met nuttige info. Zo hoeft je salesteam geen onnodige telefoontjes te plegen naar Mickey Mouse of andere ‘bekende gebruikers’ van je demo.

Inline validatie en autofill

We hebben het allemaal al eens voor gehad: een formulier netjes ingevuld en dan weer terug moeten gaan omdat je verplichte velden vergeten bent. Een asterisk bij verplichte velden is al een handig hulpmiddel, maar tegenwoordig kleuren vakken ook meteen groen of rood. Wil je heel wat typwerk vermijden en het invullen van het formulier vergemakkelijken, gebruik dan de autofill. Zeker voor mobiele gebruikers is dit zeer handig.

Less is more

Hoe minder je moet invullen als bezoeker, hoe beter. In plaats van twee velden voor naam en voornaam, kan je beide in één veld laten invullen. Straatnamen kan je via de Google Places Autocomplete API laten invullen en het afleveradres kan je met een simpel vinkje hetzelfde maken als het facturatieadres.

Dropdowns zijn hier een makkelijke manier om plaats te besparen, maar soms zijn ze ook gewoonweg vervelend. Daarom bevelen we aan om nooit dropdowns voor minder dan drie keuzes te gebruiken. Je keuze aanvinken werkt hier een stuk sneller dan de dropdown te doorlopen.

Denk je plaats te sparen door je formulier in twee kolommen op te splitsen? Mooi geprobeerd, maar werken gaat het niet doen. Je bent als bezoeker zodanig gewend om telkens op de regel eronder te kijken dat een contactformulier in twee kolommen enkel extra frustratie oplevert.

Toon hoe ver je staat

Bestaat het invullen van je formulier (voor bijvoorbeeld het plaatsen van een bestelling) uit meerdere pagina’s? Geef dan bovenaan weer hoeveel stappen een bezoeker moet doorlopen. Zo weet je perfect waar je staat in het proces.

Samen kijken waar jouw website beter kan scoren op vlak van leadgeneratie? Contacteer ons en één van onze communicatie-adviseurs helpt je graag verder.

 

  • Website
Google’s tips voor optimale leadgeneratie - formulieren
Silentis