Sprekende beelden of video’s zijn vaak de blikvanger van je homepage of productpagina. Designmatig zeer mooi, maar functioneel is het niet. De belangrijkste inhoud is hierdoor vaak niet meer in een eerste oogopslag te zien. Jammer, want dat is net waar je bezoeker naar op zoek was. Ons advies: dump dat headerbeeld of maak het een heel stuk kleiner.
In dezelfde lijn: carrousels (waar de beelden elkaar afwisselen) zijn ook uit den boze. Heb jij eigenlijk ooit al eens zo’n carrousel tot het einde bekeken? Juist ja, wij ook niet… En als je weet dat meerdere boodschappen je bezoeker verwarren en de eerste slide toch met het merendeel van de kliks gaat lopen, waarom zou je dan nog investeren in een carrousel?
Niets werkt zo goed als de mensen duidelijk zeggen wat ze moeten doen. Hoe beter mensen weten wat ze moeten doen, hoe meer ze het ook effectief doen. Links en buttons met een duidelijke call-to-action zijn hierbij je beste gereedschap. Weet je niet zeker of je boodschap duidelijk is? Doe dan de oma-truc. Laat je oma naar je site kijken en als zij weet wat te doen, dan zal je doorsnee bezoeker dat ook weten.
Eén button die de bezoeker zo eenvoudig mogelijk naar de gewenste actie leidt. Klinkt logisch, toch? Maar wist je dat je de bezoeker hiermee eigenlijk geen keuze geeft? Hij kan klikken of niet. Voeg je echter een extra knop of link toe, dan bied je plots een derde optie aan en daarbij het gevoel dat er te kiezen is. Door dit extraatje klikken meer mensen op de gewenste button ofwel vervolgen ze hun weg naar een andere pagina.
Google verwacht veel tekst voor een goede indexatie, maar je bezoekers hebben graag in één oogopslag een antwoord op hun vraag. De oplossing? Duidelijke tussentitels, maar ook lijstje met opsommingen. Hierbij zijn oneven elementen zoals 3 of 5 altijd goed voor succes.