Hoe geef je je zaak online een boost?

Naast de enorme druk die de coronacrisis zette op onze samenleving en economie, zorgde de COVID-19-pandemie ook voor een enorme verschuiving in de manier waarop bedrijven ondernemen. Nu, meer dan ooit, worden digitale toepassingen ingeschakeld als oplossing voor fysieke hindernissen en bieden ze ondernemingen de kans om zich opnieuw uit te vinden. Maar hoe pak je zoiets concreet aan? We geven je hieronder alvast enkele tips om je zaak online een flinke boost te geven.

Welkom in mijn webshop

Wanneer je fysieke winkel gesloten is, is een webshop een goed alternatief om zowel je huidige klanten te blijven bedienen als nieuwe klanten binnen te halen. Tijdens de quarantaine hebben namelijk heel veel mensen het online shoppen ontdekt en ondertussen zijn ze helemaal overtuigd van het gemak waarmee je je aankopen kan doen. Even klikken en enkele dagen later wordt je bestelling al aan de deur geleverd. Bovendien zal fysiek shoppen na de coronacrisis onvermijdelijk nog een hele tijd anders verlopen en zorgt de vrees voor besmetting er hoogstwaarschijnlijk voor dat consumenten niet snel geneigd zullen zijn om terug naar de winkels te trekken.

Het volledige plaatje

Kies je ervoor om een webshop in elkaar (te laten) timmeren, dan is dat al een eerste stap in de goede richting. Maar er komt heel wat meer bij kijken dan enkele foto’s van je producten en de bijhorende prijzen online te zetten. Denk maar aan een design dat aansluit bij je huisstijl, een goede online strategie en een strak marketingplan. Want hoe graag je het ook zou willen, de kans dat iemand toevallig je webshop vindt en dan ook nog een aankoop doet, is relatief klein. Zorg er dus voor dat het volledige plaatje klopt en zet in op online advertising.

Wettelijke verplichtingen

Net als bij een fysieke winkel, ben je voor een webshop trouwens ook gebonden aan een aantal wettelijke verplichtingen. Vergeet dus zeker niet om deze elementen een plaatsje te geven in je webwinkel: de algemene voorwaarden, je cookie- en privacybeleid, de identiteit van je onderneming en duidelijke info over de levertermijn, de mogelijke betalingsmethoden en het terugsturen van gekochte goederen.

Breng je winkel naar je klanten

Ben je niet meteen te vinden voor een webshop? Dan zijn er nog andere manieren om je zaak naar je klanten te brengen. Organiseer bijvoorbeeld een virtuele rondleiding in je toonzaal of maak leuke video’s die laten zien wat er zich allemaal achter de schermen van je bedrijf afspeelt.

Daarnaast kan je ook altijd aan de slag met je social media-pagina’s. Upload je producten op je Facebookpagina of Instagramaccount en breng je (potentiële) klanten zo meteen in contact met jouw producten. Of organiseer eens een Facebook-live sessie waarbij je vragen beantwoordt die klanten zich stellen over jouw diensten. De mogelijkheden zijn echt eindeloos!

Wil je graag nog wat meer inspiratie om jouw onderneming online in de verf te zetten? Geef ons gerust een seintje! We helpen je graag op weg om jouw zaak online te versterken.

  • Social Media
  • Website
Hoe geef je je zaak online een boost?
Silentis