BRANDING

Hoe maak ik een baseline

Ieder bedrijf, merk of product heeft baat bij een krachtige baseline. Deze “pay-off” of “signature” geeft niet alleen een toegevoegde waarde, maar schept ook duidelijkheid en versterkt je positionering ten opzicht van jouw (potentiële) klant.

Wat is een baseline nu juist?

  • De benaming die gehanteerd wordt voor de zin die achter of bij een merknaam geplaatst wordt.
  • Een korte zin die de essentie van jouw bedrijf omvat en het beeldmerk versterkt.
  • De perfecte vertaling of omschrijving van jouw belofte aan de markt.
  • Een weerspiegeling van het huidige karakter van jouw bedrijf/merk of product met daarbij de toekomstvisie.

Wat is een baseline niet?

  • Een slogan.
  • Trendgevoelig of actueel: een goede baseline moet jarenlang meegaan.

Hoe bedenk ik mijn eigen baseline?

Start niet alleen van jouw naam of product, maar betrek jouw doelstellingen, marktsituatie, context … erbij. Daarnaast zijn er een aantal basisprincipes die je kan volgen. Een goede baseline

  • ligt goed in de mond;
  • heeft inhoud;
  • is kort;
  • brengt een eenvoudige boodschap;
  • hanteert het woordgebruik van de doelgroep.

Wees bovenal origineel in het bedenken van je baseline. Wanneer je googelt op slagzinnen met “uw partner”, “passie”, “een begrip in” … krijg je een eindeloze lijst resultaten. Kan je jouw baseline inruilen voor die van een ander bedrijf? Dan heb je een probleem!

Tips om te starten met zoeken naar jouw baseline.

  • Vat in één zin samen wat jouw bedrijf doet.
  • Waar onderscheidt jouw bedrijf zich van de concurrentie? Met andere woorden: waarom zijn wij uniek?
  • Wat is de kern of “merkeigenschap” van jouw bedrijf?
  • Wie is jouw doelgroep? En wat is de belangrijkste eigenschap van die doelgroep?

Test je baseline!

  • Is hij positief?
  • Is hij specifiek genoeg?
  • Zit er een belofte in? En is deze realistisch?
  • Omschrijft hij de visie?
  • Bevat hij rijm/alliteratie/metafoor …?

BRANDING