SEO-checklist

Staat er een nieuwe website op de planning of wil je de bestaande een grondige make-over geven? Dan doe je er zeker goed aan om een aantal SEO-technieken te gebruiken. Zo krijg je een betere positie in de resultaten van Google én bouw je een betere website. Wij stelden alvast een korte checklist voor jou samen.

Duidelijke navigatiestructuur

  • Op basis van de navigatie zie ik als bezoeker in één oogopslag wat je bedrijf doet.
  • In het ideale scenario heb je maximaal 7 hoofdknoppen en 3 niveaus.
  • Elke pagina is gewijd aan één thema en één zoekwoord.
  • De zoekwoorden waar je op wil gevonden worden, steek je best in de url-structuur van je pagina’s.
  • Bouw je sitemap om tot een XML-sitemap en dien hem via de Search Console in bij Google.

Meer tips over de structuur van je site

Strategische zoekwoorden

  • Vertrouw niet enkel op tools en onderzoeken voor de keuze van de zoekwoorden. Een flinke dosis buikgevoel en navraag bij je bestaande klanten of beste verkopers helpt je vaak een groot stuk vooruit.
  • De beste plaats voor je zoekwoorden is in de eerste en de laatste alinea van je tekst.
  • Varieer. Gebruik meervouden, afgeleiden, synoniemen of gerelateerde termen. Zo maak je je tekst ook boeiend voor de lezer.

Boeiende meta gegevens

  • Vul je meta title van je webpagina steeds in en zet je zoekwoord vooraan.
  • Gebruik je meta descriptions. Laat hierin het zoekwoord van je meta title terugkomen en zet er een call-to-action in. Ideale lengte is 120 tekens. Dan staat alles goed op mobiel én desktop. 

Schrijf teksten voor je bezoekers

  • Vertel niet wat jij wil zeggen, maar wat je bezoeker wil weten.
  • Kort en bondig is goed, maar houd 200 woorden aan als richtlijn.
  • Gebruik aanduidingen in het vet om je commerciële boodschap meteen te laten opvallen.
  • Google geeft ook een antwoord op een reeks directe vragen die mensen stellen: “hoe veel kost”, “waar vind ik”, “wat doet”… Zorg dat je ook hiervoor een antwoord formuleert in je tekst.

Hapklare teksten

  • Snel een tekst scannen doe je aan de hand van tussentitels. Zorg ervoor dat jouw zoektermen in deze titels verwerkt zijn.
  • Gebruik title tags (H1, H2, H3). Let wel op: een pagina kan maar één titel (H1) hebben.

Linkbuilding

  • Denk in termen van kwaliteit in plaats van kwantiteit.
  • Bekijk het type link en de autoriteit ervan. Sponsor je als bouwbedrijf een lokale voetbalploeg, dan is een link naar hun site sympathiek, maar van weinig waarde. Link ik naar het online bouwplatform Livios, dan is die link veel meer waard.
  • Leg links op je zoekwoorden. Dus niet "klik hier", maar "meer weten over SEO-linkbuilding?". 


Beeld zegt meer dan woorden

  • Beelden maken een site niet alleen mooier, ze worden ook mee geïndexeerd in Google. Zorg daarom voor duidelijk beschrijvende alt tags.
  • Google denkt als een mens, schrijf je alt tags dan ook als een mens. Vergeet de vreemde tekens en underscores. Vertel enkel de kern en doe dat in maximum 16 woorden.

Mobiel als standaard

  • Meer dan 50% van de zoekopdrachten gaat via een mobiel apparaat, zorg dat je website dus responsive is of een mobiele versie heeft.
  • Niets zo vervelend als die kleine buttons waar je altijd net niet op kan klikken. Maak je (contact)knoppen groot genoeg om snel en gemakkelijk met je vingers aan te tikken.
  • Check hoe mobielvriendelijk je website is met de volgende tool van Google.
  • Website
  • SEO
Silentis