Je moet geen webshop opstarten omdat je denkt dat het zo hoort. Sommige producten zoals verse groenten lenen zich niet tot e-commerce of soms is het gewoon niet rendabel om met je producten de online markt op te gaan. Voor het lanceren van je webshop maak je best een businessplan waarin staat wat je wil doen en hoe je dit wil doen. Een praktisch plan dat rekening houdt met het aanpassen van interne structuren om de online bestellingen op te volgen, maar ook met technische aspecten, marktgegevens, budget en mankracht.
Een overzicht van de producten die je wil verkopen is essentieel. Bovendien zijn er voor webshops een aantal regels voor het structureren van je productcatalogus. Zo heb je best drie tot negen hoofdcategorieën. En idealiter telt elke hoofdcategorie nog eens drie tot negen subcategorieën. Geef ze korte en duidelijke benamingen zodat de klant in drie klikken het product vindt dat hij zoekt. Een logische opbouw helpt trouwens niet alleen je bezoeker, maar ook je ranking in Google.
Een stap die misschien snel als overbodig wordt beschouwd en toch niet te onderschatten is. Een goede titel zet niet alleen aan om verder te lezen, maar zorgt ook dat de bezoeker op je webshop blijft. In een titel van 60 à 70 tekens kan je bovendien meteen verkoopargumenten toevoegen. Bij de beschrijving van het product zet je vervolgens eerst de gevoelsmatige argumenten: de troeven van het product die het “dat wil ik!” gevoel oproepen. Daarna volgen de producteigenschappen die je best tot in de details omschrijft.
Online shoppen houdt in dat je het product niet kan voelen, ruiken of passen. Daarom geven foto’s of filmpjes vaak het doorslaggevende argument bij een online aankoop. De beste investering die je dus kan doen is een goede professionele fotograaf inhuren. Maar daar stopt het niet… Ook het design van je webshop en de software waarop de online winkel draait, vraagt vaak om een professionele aanpak. Investeringen die stuk voor stuk resulteren in extra verkopen.
Eenmaal gelanceerd moet de webshop ook klanten aantrekken. Je kan hiervoor een afwachtende houding aannemen, maar je kan ook proactief potentiële klanten gaan benaderen. Denk aan het uitsturen van e-mailings, online bannering of het opzetten van een Google Adwords of Shopping campagne.
Snel en gemakkelijk producten online vergelijken aan de hand van een foto, prijs, aanbieder en recensies kan in de Google zoekresultaten. Via Google Shopping campagnes kan je de producten uit je webshop laten verschijnen op basis van ingestelde zoekwoorden met een rechtstreekse link naar je webshop. Ideaal om je online verkoop te stimuleren!
Deze vorm van online adverteren wordt mogelijk gemaakt via Google Ads en biedt enkele opmerkelijke troeven.
Kortom: Google Shopping scherpt de vindbaarheid van je webshop aan en helpt online shoppers te bereiken. Onmisbaar voor je webshop!
1: Comeos, Belgische federatie van de handel en diensten
2: BeCommerce
Bronnen: www.trends.be & ZO-magazine