Updates in Google Ads

In de digitale wereld volgen de wijzigingen mekaar snel op. Zo ook bij Google Ads. Wij houden de vinger aan de pols en brengen je verder op de hoogte.

1. Vaarwel, ‘gemiddelde zoekpositie’

In het najaar van 2019 september laat Google de ‘gemiddelde zoekpositie’ laten vallen. De statistiek veroorzaakte wat verwarring omdat ze enkel het resultaat van de veiling weergeeft, maar niets zegt over de positie op de zoekresultatenpagina. Positie 1 wil dus niet zeggen dat je bovenaan op een pagina staat, enkel dat je als beste uit de veiling bent gekomen.

Het opvolgen van de positie van je advertentie kan je vanaf dan via deze factoren:

  • Top impression rate: het percentage van vertoningen die komen van de top van de zoekresultatenpagina (dus van boven de natuurlijke resultaten)
  • Absolute top impression rate: het percentage van vertoningen die van de bovenste positie komen
  • Top impression share: geeft aan hoe vaak je kansen om bovenaan te staan omzet in effectieve vertoningen bovenaan de zoekresultatenpagina
  • Absolute top impression share: geeft aan hoe vaak je kansen om bovenaan te staan omzet in effectieve vertoningen op de bovenste positie in de zoekresultatenpagina

2. Afscheid van het groene advertentieblokje?

Ingevoerd in 2017 vergezelt het groene blokje met “adv” elke betalende Google Advertentie in de zoekresultatenpagina. Tegenwoordig zijn enkele tests opgemerkt waar met een veel subtielere variant gespeeld wordt. Een label “adv” komt bovenaan de advertentie te staan in het zwart en in het vet, zonder rand en met de url erachter. Momenteel komt er geen officiële bevestiging van Google, maar het kan goed zijn dat de advertenties er binnenkort weer anders gaan uitzien.
Bekijk hier de geschiedenis van de advertenties.

3. Nieuwe budgetplanner

Je budget optimaal inzetten voor jouw campagnedoel is de focus van de nieuwe budget planner. Op basis van historische data kan je je budget aansturen én dus vanaf nu wel rekening houden met de seizoenen en vakanties. De budgetplanner wordt nu stilaan uitgerold. Je kan hem weldra ontdekken in het menu onder “Tools”.

 

  • Google Ads
Updates in Google Ads