BRANDING

Welk logo moet je kiezen voor jouw bedrijf?

Logo's zijn er in alle vormen en maten. Maar welk logo is nu geschikt voor jouw bedrijfsactiviteit? Een beschrijvend logo dat visueel duidelijk maakt wat je doet of kies je eerder voor een niet-beschrijvend logo dat abstracter is? Wij zochten het uit!

Je hebt twee hoofdcategorieën wanneer het op logo's aankomt.

  1. Logotypes: een visuele voorstelling op basis van een woord of woordengroep waarbij het font en de kleur de enige grafische componenten vormen.
  2. Isotypes: een grafische voorstelling met creatieve vrijheid.

Binnen de isotypes zijn er tal van categorieën of stijlen waarbinnen je kan werken. Denk bijvoorbeeld aan een monogram waarbij je met één of meerdere letters een logo vormt, een initiaal waarbij de eerste letter het logo vormt of een pictogram waarbij je een abstract element toevoegt in het logo.

En daar stopt het niet. Je kan ook de twee hoofdcategorieën combineren met elkaar om tot nieuwe creatieve insteken te komen. Denk aan de swoosh van Nike die op zich een zeer herkenbaar element is, maar het volledige logo bevat zowel de naam (tekstueel) als de swoosh.

Welk logo kies ik nu?

Dat is uiteraard geen exacte wetenschap! Welke richting je kiest hangt af van meerdere factoren, maar we kunnen je wel al drie richtlijnen meegeven.

  1. Is je bedrijf een gevestigde waarde in de markt? Dan kan je bedrijf ook wel zonder beschrijvend logo. Bij de gele M denken we allemaal aan McDonalds en weten we perfect dat we frietjes en hamburgers mogen verwachten.
  2. Ben je actief in een sector die wel eens negatieve associaties kan oproepen (denk aan begrafenissen, ziektes, brand...)? Dan blijf je best weg van een beschrijvend logo.
  3. Is je bedrijf actief in meerdere sectoren die totaal niets met elkaar te maken (denk aan Proctor & Gamble)? ook dan vermijd je best een beschrijvend logo.

Op zoek naar een logo dat werkt voor jouw bedrijf, maar ben je nog op zoek naar advies en inspiratie? Dan helpen onze grafische talenten je graag verder!

BRANDING