De tips om een featured snippet te bekomen, kan je samenvatten in drie essentiële factoren:
Een duidelijke regel is het niet, maar uit onderzoek blijkt dat quasi alle featured snippets van een website komen die op de eerste pagina staat. Logisch, want je website staat enkel op de eerste pagina omdat Google die betrouwbaar vindt. Uiteraard wil Google alleen maar snippets aanbieden van een betrouwbare bron. Om in aanmerking te komen voor een snippet, moet je website SEO-proof zijn én content van hoge kwaliteit aanbieden.
Een snippet geeft altijd een antwoord op een concrete vraag. Speel daarop in door de inhoud van je pagina aan te passen. De H1 is voorbehouden aan het thema van de webpagina. Stel vragen in H2 en geef een antwoord in de daaropvolgende alinea. Hou je antwoorden helder en beknopt: de gemiddelde lengte van een snippet is 40 tot 50 woorden, of ongeveer 300 karakters. Om de kans op een snippet te vergroten, doe je er goed aan om volledige te zijn en alle mogelijke vragen te behandelen.
Dat er steeds meer featured snippets verschijnen, is geen toeval. Er wordt voorspeld dat tegen 2020 zowat de helft van alle zoekopdrachten via voice search zullen gebeuren. Google wil dan zoveel mogelijk vragen meteen kunnen beantwoorden, dus een featured snippet is een goede manier om een eenduidig antwoord op een vraag te geven. Een belangrijke tendens is dat gesproken zoekopdrachten veel meer in natuurlijk taalgebruik gebeuren dan geschreven zoekopdrachten. Als je op zoek gaat naar een recept voor wafels, dan zal je gewoon ‘recept wafels’ typen. Stel je de vraag aan een slimme speaker, dan wordt dat eerder: “wat is een goed recept voor wafels?” Wil je dus voorzien zijn op voice search, begin dan alvast met zoektermen in natuurlijk taalgebruik te formuleren.
Daarnaast focus je beter ook op longtail keywords. Die hebben misschien wel een lager zoekvolume, in totaal maken ze zo’n 70% van alle zoekopdrachten uit. Bovendien is het gemakkelijker om een snippet te krijgen als je op een heel specifieke vraag een relevant antwoord kan geven. Er is minder concurrentie, en je moet bovendien je keyword minder vaak herhalen op een pagina.
Structureer je webpagina’s om Google op weg te helpen. Er zijn drie soorten snippets: paragrafen, lijsten en tabellen. Afhankelijk van het onderwerp van je pagina, kan je je inhoud formatteren zodat Google gemakkelijk de inhoud in een snippet overneemt.
Paragrafen
(Genummerde) lijsten
Bullet point lijsten
Tabellen
Je kan Google een handje helpen door de inhoud van een pagina te categoriseren in de microdata. Daar zijn verschillende methodes voor, zoals schemadata, JSON-LD of RDFa. Klinkt dit als Chinees? Geen nood, onze webdevelopers weten hier weg mee.