Zo bemachtig je een featured snippet

We beschreven eerder al wat featured snippets zijn en waarom ze waardevol zijn voor jouw website. In dit artikel leggen we uit hoe je nu precies een snippet scoort bij Google.

Google geeft zijn diepste geheimen nooit prijs. Zoals zo vaak is het dus een beetje nattevingerwerk om de regels van een featured snippet te achterhalen. Er zijn enorm veel factoren die een invloed hebben, en de vraag is hoe zwaar die doorwegen. De tips in dit artikel zijn gebaseerd op wat we wél weten, maar zijn dus zeker niet sluitend.

De tips om een featured snippet te bekomen, kan je samenvatten in drie essentiële factoren:

  • Je geeft een relevant antwoord op een concrete vraag
  • Je laat Google weten welke informatie op je pagina staat
  • Je bent een betrouwbare bron om een antwoord te geven

Ranking factoren

Een duidelijke regel is het niet, maar uit onderzoek blijkt dat quasi alle featured snippets van een website komen die op de eerste pagina staat. Logisch, want je website staat enkel op de eerste pagina omdat Google die betrouwbaar vindt. Uiteraard wil Google alleen maar snippets aanbieden van een betrouwbare bron. Om in aanmerking te komen voor een snippet, moet je website SEO-proof zijn én content van hoge kwaliteit aanbieden.

Pas je H2 en tekst aan het snippet-formaat aan

Een snippet geeft altijd een antwoord op een concrete vraag. Speel daarop in door de inhoud van je pagina aan te passen. De H1 is voorbehouden aan het thema van de webpagina. Stel vragen in H2 en geef een antwoord in de daaropvolgende alinea. Hou je antwoorden helder en beknopt: de gemiddelde lengte van een snippet is 40 tot 50 woorden, of ongeveer 300 karakters. Om de kans op een snippet te vergroten, doe je er goed aan om volledige te zijn en alle mogelijke vragen te behandelen.

Natuurlijk taalgebruik

Dat er steeds meer featured snippets verschijnen, is geen toeval. Er wordt voorspeld dat tegen 2020 zowat de helft van alle zoekopdrachten via voice search zullen gebeuren. Google wil dan zoveel mogelijk vragen meteen kunnen beantwoorden, dus een featured snippet is een goede manier om een eenduidig antwoord op een vraag te geven. Een belangrijke tendens is dat gesproken zoekopdrachten veel meer in natuurlijk taalgebruik gebeuren dan geschreven zoekopdrachten. Als je op zoek gaat naar een recept voor wafels, dan zal je gewoon ‘recept wafels’ typen. Stel je de vraag aan een slimme speaker, dan wordt dat eerder: “wat is een goed recept voor wafels?” Wil je dus voorzien zijn op voice search, begin dan alvast met zoektermen in natuurlijk taalgebruik te formuleren.

Longtail keywords

Daarnaast focus je beter ook op longtail keywords. Die hebben misschien wel een lager zoekvolume, in totaal maken ze zo’n 70% van alle zoekopdrachten uit. Bovendien is het gemakkelijker om een snippet te krijgen als je op een heel specifieke vraag een relevant antwoord kan geven. Er is minder concurrentie, en je moet bovendien je keyword minder vaak herhalen op een pagina.

Paginastructuur

Structureer je webpagina’s om Google op weg te helpen. Er zijn drie soorten snippets: paragrafen, lijsten en tabellen. Afhankelijk van het onderwerp van je pagina, kan je je inhoud formatteren zodat Google gemakkelijk de inhoud in een snippet overneemt.

Paragrafen

  • Ongeveer 63% van de snippets
  • Informatie, geschiedenis…

(Genummerde) lijsten

  • Ongeveer 19% van de snippets
  • Recepten, stappenplan, top-x lijsten…


Bullet point lijsten

 Tabellen 

  • Ongeveer 18% van de snippets
  • Vergelijkingen, prijzen…

Markeer de inhoud van je webpagina’s

Je kan Google een handje helpen door de inhoud van een pagina te categoriseren in de microdata. Daar zijn verschillende methodes voor, zoals schemadata, JSON-LD of RDFa. Klinkt dit als Chinees? Geen nood, onze webdevelopers weten hier weg mee.

  • Website
  • SEO
Zo bemachtig je een featured snippet
Silentis