CONTENT | E-MAILINGS

Zo schrijf je een nieuwsbrief die gelezen wordt

Op hoeveel nieuwsbrieven heb jij je al ingeschreven? En hoe vaak heb je ze ongeopend verwijderd, om je na x-aantal edities weer uit te schrijven? Het is het trieste lot van al te veel nieuwsbrieven. En toch is het een enorm populair communicatiemiddel met een groot effect… als het goed uitgevoerd is tenminste. Lees verder en ontdek het geheim om je nieuwsbrief te laten verspreiden als een lopend vuurtje. Maar eerst dit.

Heb ik echt een nieuwsbrief nodig?

Het korte antwoord: nee.

Het langere antwoord: wel als je interessante content op je website hebt. Besef dat het grootste deel van de bezoekers nooit terugkeert. Als je website boeiend genoeg is om bezoekers aan te trekken en er even te houden, kan je meer uit dat verkeer halen met een nieuwsbrief. Je blijft aanwezig in de geest (en mailbox) van je bezoekers en je wijst ze de weg terug naar je website.

Wees voorspelbaar

Mensen houden van regelmaat. We zijn nu eenmaal gewoontedieren. Voor je dus als een bezetene je eerste nieuwsbrief bijeen tokkelt, denk even na over het wat en de hoe. Meer bepaald wat je wil schrijven, en hoe vaak je dat wil doen. In je eerste editie drie interessante blogs, en in de volgende een nieuw product met twee vacatures eronder? Prima manier om na te gaan of de ‘schrijf me uit’-link werkt.

Zet aan tot actie

Op het einde van de dag heb je nog steeds een ‘business to run’. Waar de nieuwsbriefuren toe leiden, bepaal je zelf. Zoveel mogelijk abonnees vergaren en naamsbekendheid vergroten, bezoekers naar je website leiden, interactie op je sociale media stimuleren? Kan allemaal. Maar reken niet op je nieuwsbrief om te verkopen, tenzij je exclusieve promoties aanbiedt. Conclusie: verstuur geen mails zonder een of meerdere call-to-actions.

Denk aan de mobieltjes

Enig idee van hoeveel mensen hun mails op hun smartphone lezen? Zo’n 50%. Als je de moeite neemt om een nieuwsbrief op te stellen, zorg er dan voor dat de mail mobiel leesbaar is. Zo niet verlies je bij voorbaat al de helft van je abonnees. En over lay-out gesproken: een nieuwsbrief die er goed uitziet, heeft meer kans om gelezen te worden.

Het geheim van elke goede nieuwsbrief

Een nieuwsbrief is geen reclame. Een nieuwsbrief is geen verkoopmethode. Een nieuwsbrief mag evenmin aanvoelen als een verplicht nummertje, je informeert geen aandeelhouders over de winstmarges.

Dé sleutel tot een succesvolle nieuwsbrief? Hier komt-ie:

Schrijf voor je lezers.

Zo eenvoudig is het. Klinkt vanzelfsprekend, maar je zou versteld staan van het aantal nieuwsbrieven dat deze basisregel niet respecteert. Je lezers staan centraal. Entertain ze, informeer ze of zet ze aan het dromen. Stel je bij elke nieuwsbrief de vraag: ‘wat heeft een abonnee hieraan?”. Druk alleen op ‘verstuur’ als je het antwoord op die vraag kent.

Wil je ook een nieuwsbrief die rendeert maar breekt het koud zweet je uit bij de gedachte om er elke maand eentje te schrijven? Neem contact op en laat het aan ons over!

CONTENT | E-MAILINGS