Introductie langere meta descriptions

Eind 2017 voerde Google opnieuw een aanpassing in zijn algoritme door. Het doel: meer beschrijvende en nuttigere “snippets” tonen bij de natuurlijke zoekresultaten. Hierdoor worden de “snippets” in het algemeen langer. En dat heeft dan weer gevolgen voor jouw meta descriptions.

Van 160 naar 230 tekens

 Tot voor kort hadden we ongeveer 145 tot 160 tekens voor het schrijven van een meta description. Langere omschrijvingen werden afgekapt. Vandaag zien we lengtes tot wel 320 tekens verschijnen. Volgens het eerste onderzoek en de eerste ervaringen mag je dan ook je lengtes van de meta descriptions gaan aanpassen. De nieuwe richtlijn ligt tussen de 230 tot 300 tekens.

 Alles aanpassen?

 De korte meta descriptions blijven behouden in Google. Wie dus nu al aan de slag gaat, kan zijn voordeel doen door extra ruimte in te nemen in de zoekresultaten. Maar denk eraan: het is niet omdat je dit aanpast dat ze ook zo getoond worden. De “snippets” worden nog steeds automatisch gegenereerd waardoor je bij verschillende zoekopdrachten andere “snippets” kan zien verschijnen. Die worden samengesteld uit de inhoud van de meta description en/of de pagina. Heb je enkel een korte meta description ingegeven, dan zal Google voor de lange versie waarschijnlijk een stuk info uit de pagina trekken om deze te maken.