To emoji or not to emoji?

We kennen ze ondertussen allemaal wel, die gele mannetjes waarmee we ons gevoel kunnen uitdrukken in tekstberichten. En ze zijn aan een opmars bezig. Niet alleen worden ze veelvuldig gebruikt door jongeren, ook heel wat merken zetten meer en meer in op de trend. Communiceren we weldra allemaal met emoji’s?

Welcome to the emoji age 

Dat we anno 2017 in een digitaal tijdperk leven, is oud nieuws. Waar communicatie voorheen meerdere dimensies had – visueel, vocaal en verbaal – houden we in het digitale tijdperk enkel de verbale dimensie over. We moeten dus op zoek naar manieren om onze boodschap meer gevoel en menselijkheid te geven. En daar kunnen emoticons ons letterlijk een handje helpen. Ze visualiseren je boodschap en verduidelijken je woorden en gevoelens. Zo wekt een zin die eindigt met een knipoog een compleet andere indruk dan zonder Knipoog .

Niet alleen voor jongeren

De tijd dat emoticons enkel gelinkt werden aan jongeren en sms’en is voorbij. Tegenwoordig verwerken heel wat bekende bedrijven emoji’s in hun campagnes. Zo ontwikkelde Mora een frituursnack in de vorm van het like-symbooltje, maakte Proximus hun nieuwe Tuttimus-campagne visueel aantrekkelijk met vrolijke lachebekjes en lanceerde Dove een heleboel curly-haired emoji’s omdat er tot voor kort nog geen symbooltje bestond voor vrouwen met gekruld haar.

Ook De Witte Communicatie waagt zich al eens aan een emoticon. Voor het AVL inspiratieboek kreeg een klassieke post-it een sympathieke thumbs-up. Bij het ontwerpen van banners en leaflets voor Livios gebruiken we regelmatig icoontjes die de tekst/diensten visueel versterken. Wist je trouwens dat een emoticon in de onderwerpregel ook voor een stijging van de open rate zorgt?

Emoticons zijn dus niet meer alleen voor jongeren. Ze maken boodschappen visueel en creëren een sterke, vlotte en sympathieke communicatie.

Overdrijf niet

Let wel, overdaad schaadt. Vooral in reclameboodschappen kan een teveel aan emoticons de geloofwaardigheid ervan ondermijnen. Gebruik ze dus met mate en houd je doelgroep duidelijk voor ogen. In strikt zakelijke communicatie zijn ze vaak niet zo’n goed idee.

 

Bron: www.trends.be, 28 september 2017.