SEO-checklist

Staat er een nieuwe website op de planning of wil je de bestaande een grondige make-over geven? Dan doe je er zeker goed aan om een aantal SEO-technieken wat nader te onderzoeken. Zo krijg je een betere positie in de resultaten van Google én bouw je een betere website. Wij stelden alvast een korte checklist voor jou samen.

Duidelijke navigatiestructuur

  • Op de homepage krijg ik als bezoeker een duidelijk beeld van de onderliggende webpagina’s en kan ik er eenvoudig naartoe navigeren.
  • In het ideale scenario heb je maximaal 7 hoofdknoppen en 3 niveaus.
  • Elke subpagina is gewijd aan één thema.
  • De zoekwoorden waar je op wil gevonden worden, steek je best in de url-structuur van je pagina’s.
  • Bouw je sitemap om tot een XML-sitemap en dien hem via de Search Console in bij Google

Meer tips over de structuur van je site

Schrijf teksten voor je bezoekers

  • Vertel niet wat jij wil zeggen, maar wat je bezoeker wil weten.
  • Anticipeer op een verschil in kennis bij je bezoekers. Je kan op zoek zijn naar een voetbal, maar de echte kenners zoeken al naar een specifiek type van voetbal zoals een brazuca of derbystar.
  • Kort en bondig is goed, maar let erop dat je tekst minstens 200 tot 250 woorden bevat.
  • Gebruik aanduidingen in het vet om je commerciële boodschap meteen te laten opvallen.
  • Google geeft ook een antwoord op een reeks directe vragen die mensen stellen: “hoe veel kost”, “waar vind ik”, “wat doet”… Zorg dat je ook hiervoor een antwoord formuleert in je tekst.

Strategische zoekwoorden

  • Vertrouw niet enkel op tools en onderzoeken voor de keuze van de trefwoorden waarop je gevonden wil worden Een flinke dosis buikgevoel en navraag bij je bestaande klanten helpt je vaak een groot stuk vooruit.
  • De beste plaats voor je zoekwoorden is in de eerste en de laatste zin van je tekst.
  • Varieer. Gebruik meervouden, afgeleiden, synoniemen of gerelateerde termen. Zo maak je je tekst ook boeiender voor de lezer.

Hapklare teksten

  • Snel een tekst scannen doe je aan de hand van tussentitels. Zorg ervoor dat jouw zoektermen in deze titels verwerkt zijn.
  • Gebruik title tags (H1, H2, H3). Let wel op: een pagina kan maar één titel (H1) hebben.

Mobiel is de toekomst

  • Meer dan 50% van de zoekopdrachten gaat via een mobiel apparaat, zorg dat je website dus ofwel responsive ofwel een mobiele versie heeft.
  • Niets zo vervelend als die kleine buttons waar je altijd net niet op kan klikken. Maak je (contact)knoppen groot genoeg om snel en gemakkelijk met je vingers te kunnen aantikken.
  • Check hoe mobielvriendelijk je website is met de volgende tool van Google.

Linkbuilding

  • Denk in termen van kwaliteit in plaats van kwantiteit.
  • Bekijk het type link en de autoriteit ervan. Sponsor je als bouwbedrijf een lokale voetbalploeg, dan is een link naar hun site sympathiek, maar van weinig waarde. Link ik naar het online bouwplatform Livios, dan is die link veel meer waard.
  • Wil je de waarde van links berekenen? Werk dan eens met de tool Majestic.

Beeld zegt meer dan woorden

  • Beelden maken een site niet alleen mooier, ze worden ook mee geïndexeerd in Google. Zorg daarom voor duidelijk beschrijvende alt tags.
  • Google denkt als een mens, schrijf je alt tags dan ook als een mens. Vergeet de vreemde tekens en underscores. Vertel enkel de kern en doe dat in maximum 16 woorden.
  • Video is hip. Investeer in een YouTube kanaal en leuke, vlotte spots.

Meer tips over online video

Veilig internetten

  • Https is de nieuwe standaard.