CONTENT | SOCIAL MEDIA

15 tips voor jouw social media posts

Is dat wekelijks bericht op social media voor jou ook een klus waar je spontaan bij begint te zuchten? Weet dan dat je zeker niet de enige bent! Daarom 15 inspiratievolle tips die jouw wekelijkse lijdensweg een heel stuk inkorten.

1. Jouw bedrijf begint bij… jezelf. Ga voor een persoonlijke aanpak waarbij jouw klanten het gezicht achter je product of dienst leren kennen. Groter bedrijf? Zet ook andere teamleden mee in de kijker!

2. Een nieuw product gelanceerd, een nieuwe collectie ingekocht of een nieuwe medewerker aangeworven? Het is allemaal nieuws om te delen met je volgers.

3. Vaak vergeten, maar oh zo belangrijk… Je eigen product of dienst. Toon waar je als bedrijf voor staat en waar je het verschil maakt met anderen (op een positieve manier).

4. Inhakers blijven een klassieker. Blue Monday, vaderdag of een nationale feestdag… Allemaal aanknopingspunten om een bericht te plaatsen dat (z)inspeelt op het moment.

5. Toon de mogelijkheden van jouw product of dienst en inspireer je volgers met tips.

6. Ga voor een blik achter de schermen met beelden van je productie, dagelijkse bezigheden, interne meetings of personeelsfeestjes. Ideale content om eens uit te proberen in ‘Stories’ op Instagram of Facebook.

7. De berichten met het minste moeite en toch veel impact: een repost van een tevreden klant die jouw bedrijf tagde op zijn eigen tijdlijn.

8. Gebruik beeldmateriaal: één foto zegt meer dan 1000 woorden en beelden blijven beter hangen in het geheugen van jouw klant.

9. Een quote werkt altijd… Zoek het internet af naar een quote die bij jou of je bedrijf past en geef die vorm binnen je eigen huisstijl. Vergeet wel de auteur niet te vermelden.

10. Speel in op actualiteit. Verschijnt er een artikel met een link naar je bedrijf of aanbod? Zet het dan op een positieve manier in de kijker. Ook op minder positieve tendensen in de sector kan je inspelen, maar zorg wel dat je sociale media geen klaagzang wordt.

11. Recycleer. Een goed scorende blogpost van twee jaar geleden, een infographic die nog steeds actueel is of een bericht van een jaar geleden waar veel reactie op kwam. Allemaal zaken die je perfect met een aangepast bijschrift opnieuw kan publiceren.

12. Laat je inspireren door andere pagina’s en merken. Zie je een leuke invalshoek? Doe dan hetzelfde op je eigen pagina mét een eigen creatieve insteek.

13. Heb je een product of dienst dat geschikt is voor een winactie? Laat je volgers je Instagrampagina delen en een leuke reactie posten onder je Facebookbericht. Kies de origineelste eruit of laat het lot beslissen en beloon de winnaar.

14. Met twee sta je sterker dan alleen. Ga een samenwerking aan met een mede-ondernemer of bekend persoon en organiseer samen een leuke winactie of werk zelfs samen een product of concept uit dat je via sociale media bekendmaakt.

15. Hanteer een proactieve aanpak en post je FAQ -mét antwoord uiteraard- op je sociale media. Als je ze in Instagram Stories beantwoord, kan je zelfs een hoogtepunt ‘FAQ’ toevoegen.

CONTENT | SOCIAL MEDIA