CONTENT | SOCIAL MEDIA

De invloed van influencers: van nano tot mega

Wat hebben Kim Kardashian en Bockie De Repper met elkaar gemeen? Op het eerste zicht niet veel, maar toch meer dan je zou denken. Het zijn namelijk allebei influencers. Maar wat is een influencer nu eigenlijk? En hoe kan je zo iemand inzetten voor jouw bedrijf?

Wat zijn influencers?

Een influencer is iemand die wordt ingezet om invloed – got it? - uit te oefenen op het (koop)gedrag van een bepaalde doelgroep. Deze influencers hebben namelijk een pak volgers op sociale media, vooral op Instagram, en die kunnen zij beïnvloeden. Als je spreekt over influencers gaat het meestal om bekende mensen, experts in een bepaald vakgebied, bloggers, vloggers of content creators. Aangezien het gebruik van sociale media in de maatschappij nog steeds toeneemt, zijn influencers voor bedrijven dan ook een bijzonder handig instrument om hun gewenste doelgroep te bereiken. Een doeltreffende post op Instagram of een geinig filmpje op YouTube heeft soms meer resultaat dan de traditionele reclame. Influencers worden namelijk, soms blindelings, vertrouwd door hun volgers.

Welke soorten influencers bestaan er?

Influencers kunnen naargelang het aantal volgers worden onderverdeeld in verschillende categorieën:

  • In België spreken we van ‘nano influencers’ vanaf een duizendtal volgers. Dit is de kleinste categorie die als zeer betrouwbaar beschouwd wordt.
  • Micro influencers’ hebben dan weer een bereik tussen 10.000 en 50.000 volgers. Die zijn perfect op de hoogte en weten wat er leeft bij hun achterban.
  • De ‘mega influencers’ zitten in de hoogste categorie. Deze sterren hebben al gauw meerdere honderdduizenden volgers en zijn dan ook ideaal om je naamsbekendheid te vergroten.

Welk soort influencer is dan het meest geschikt voor jouw campagne? Wel, dat hangt af van jouw imago, het doel en natuurlijk het budget.

Wat is influencer marketing?

Als bedrijf kan je beroep doen op zulke influencers om een product of dienst aan de man te brengen. Natuurlijk moet je eerst bepalen wat je wil bereiken met je campagne. Wil je bijvoorbeeld de sales verhogen, meer bezoekers op de website genereren, naamsbekendheid creëren of een band opbouwen met jouw doelgroep? Na deze keuze promoot de gekozen influencer jouw product via zijn sociale mediakanalen. Dit kan via kortingscodes, gesponsorde content of een weggeefactie zijn. Het grote voordeel als bedrijf is dat je dus heel doelgericht kan adverteren. De volgers van de influencer komen zo in contact met dit product en zijn bijgevolg sneller geneigd om dit te kopen. Zo simpel kan het zijn!

Wil je als bedrijf een influencer inschakelen of zoek je hulp bij je social mediastrategie? Contacteer ons voor meer info.

CONTENT | SOCIAL MEDIA