Featured snippets: de kip met de gouden eieren?

Je bent ze ongetwijfeld al tegengekomen tijdens een zoekopdracht in Google: de featured snippets. Daarin geeft Google een antwoord op je vraag door de relevante inhoud van een webpagina meteen op de zoekresultatenpagina te tonen. Wat zijn featured snippets precies, en hoe waardevol zijn ze voor je website?

Wat is een featured snippet?

Google wil zijn gebruikers steeds beter en sneller van dienst zijn. Als je Google een duidelijke vraag stelt, dan krijg je heel vaak een fragment uit een van de hoogst gerangschikte pagina’s. Wil je muziekbestanden omzetten in mp3 via iTunes? Dan hoef je niet verschillende websites af te schuimen, maar geeft Google je rechtstreeks de oplossing op de zoekresultatenpagina. De featured snippet verschijnt dan op de zogenaamde ‘positie 0’, boven de organische zoekresultaten maar onder de hoogst geplaatste ads.


Verder moeten we een onderscheid maken tussen een featured snippet, die z’n informatie van een website haalt en daar ook naar linkt, en eigen informatie van Google. In sommige gevallen beschouwt Google bepaalde informatie als ‘publieke kennis’, en wordt er niet gelinkt naar een website. Wil je bijvoorbeeld weten wat de straal van de aarde is? Google weet raad, maar hoeft daarvoor geen website te raadplegen.

Een featured snippet is de SEO jackpot… toch?

Voor veel websites is een featured snippet heel interessant. Neem het voorbeeld van onze eerste zoekopdracht. Wat opvalt is dat de eerste twee organische zoekresultaten van de website van Apple zelf komen. Logisch, want ook Google weet dat die website de hoogste autoriteit heeft voor het onderwerp ‘iTunes’. Wat blijkt? De informatie die we zoeken staat niet eenduidig en beknopt op de helppagina’s van Apple, dus Google haalt zijn snippet uit een andere website. En die ‘positie 0’ bemachtigen betekent dus dat je hoger kan scoren in Google dan autoritaire websites.

Met de opkomst van voice search zullen featured snippets alleen maar aan belang toenemen. Het hele punt van voice search is dat je geen scherm meer nodig hebt, dus Google wil gebruikers niet naar een website leiden waar ze zich voor naar een scherm moeten begeven. Ook voor geschreven zoekopdrachten krijg je het antwoord meteen op de zoekresultatenpagina. Maar dat heeft natuurlijk ook een nadeel… Want verlies je daar geen verkeer naar je website door? Laat ons enkele cijfers bekijken van een analyse van meer dan 2 miljoen zoekopdrachten.

  • Ongeveer 12% van de zoekopdrachten heeft een featured snippet.
  • Bij een zoekresultaat zonder featured snippet gaat 26% van de clicks naar het eerste resultaat.
  • Is er wel een snippet? Dan klikt 8,6% op de snippet, en 19,6% naar het eerste resultaat (als de snippet ook afkomstig is van het eerste resultaat).

Uit deze cijfers zou je dus kunnen concluderen dat je meer verkeer naar je website krijgt als je de hoogste positie hebt én de featured snippet van jouw website komt. Maar er zit een addertje onder het gras.

Niet elke zoekopdracht in Google levert namelijk ook clicks op. Op een zoekresultatenpagina zonder featured snippet wordt er 74% van de gevallen doorgeklikt naar een website. Bij een zoekresultaat mét snippet zakt dat aandeel naar 70%. Logisch, want je krijgt het antwoord meteen in Google zonder dat je een website hoeft te bezoeken. Google zal via voice search featured snippets voorlezen met de boodschap “Volgens (naam website)…”. En dat is enkel maar goed nieuws voor de naamsbekendheid en autoriteit van jouw website.

Conclusie

Als je een snippet krijgt, zal je iets minder clicks scoren dan wanneer je sowieso de nummer-1 plaats hebt zonder snippet. Daar staat tegenover dat een pagina met een snippet die niet van jouw website komt je sowieso bezoekers kost. Als er dus al een snippet bestaat voor een van jouw zoektermen, doe je er beter aan om die te kapen.
Wil jij je website laten scoren in Google? Contacteer ons en ontdek hoe we jouw website SEO-proof maken!

  • Website
  • SEO
Featured snippets: de kip met de gouden eieren?
Silentis