BRANDING

3 vragen en antwoorden over het belang van branding

Branding. Het is een begrip waar al veel inkt over is gevloeid. En terecht! Het is een cruciaal onderdeel van jouw bedrijf of merk. Wij vertellen je in deze blog waarom en verklappen ineens hoe je aan een goede branding kan werken. Met een hoofdrol voor De Witte Communicatie tiens!

Wat is branding nu eigenlijk?

Branding is het creëren van een unieke identiteit en imago voor een product, dienst, bedrijf of organisatie. Branding is immers meer dan een logo of een catchy bedrijfsnaam, het gaat ook over de waarden die je als merk uitdraagt, je persoonlijkheid en je identiteit. Staat je branding op punt, dan kan je als merk ver geraken. Van nieuwe klanten aantrekken tot de concurrentie in het stof doen bijten: branding matters!

Waarom is branding zo belangrijk?

  1. Je kan je onderscheiden van de concurrentie
    Je aanbod zal misschien niet altijd even uniek zijn, maar je branding kan dat wel zijn. En dat maakt het verschil met je concurrenten. Een goede branding zorgt namelijk voor een duidelijke lijn in je communicatie en leidt tot een grotere merkbekendheid. En daarmee val je sneller op in de eindeloze informatiestroom. De klant zal jouw merk meteen oppikken, ook als het logo niet helemaal zichtbaar is.
  2. Je creëert een emotionele connectie
    Het aanbod is tegenwoordig zodanig groot dat mensen allerlei redenen zoeken om bij een bepaald merk te kopen. Als er een emotionele connectie is tussen jouw merk en de klant, zal die eerder bij jou shoppen dan elders. Bijgevolg zullen ze jouw merk ook bij anderen aanraden. Iedereen wint!
  3. Je hebt interne duidelijkheid
    Als je over een duidelijke branding strategie beschikt, maak je het jezelf gemakkelijker om die lijn te volgen. Het kan ook geen kwaad om die strategie af en toe in vraag te stellen. Misschien zijn er wel waarden die niet meer passen bij je merk of is het logo een tikkeltje passé?

Hoe zorg je voor een goede branding?

Een sterk merk opbouwen begint met een krachtig logo, een punchy baseline en een huisstijl die je als gegoten zit. Kortom, een goede branding quoi! Eens je over die basis beschikt, kan je aan de hand van een brandbook of huisstijlhandboek via offline en online communicatiekanalen je merk verder doen groeien.

Maar hoe doe je dat nu? Wel, je neemt contact op met De Witte Communicatie en wij bouwen samen aan jouw merk!

BRANDING