WEBSHOP | WEBSITE

Online klant is koning: 5 tips voor een geslaagde webshop

Bezoekers van een webshop hebben na luttele seconden al beslist of ze komen shoppen in jouw digitale winkel of niet. Je kan er dus maar beter voor zorgen dat consumenten hun winkelmandje vullen in jouw webshop. Maar hoe zorg je daarvoor? Wij hebben 5 tips, en gratis dan nog!

1. Zorg voor een professionele look

Als je website amateuristisch oogt, zullen bezoekers afhaken of twee keer nadenken voor ze iets bestellen. Zo loop je als webshop de vele impulsaankopen mis, toch nog altijd een groot stuk van je klantenbestand. Zorg daarom voor een professionele look & feel die past bij jouw bedrijf en imago. Zorg ook voor duidelijke informatie, contactgegevens en overzichtelijke functies. Dit verhoogt het betrouwbaarheidsgevoel dat mensen overstag doet gaan. Zorg er ook voor dat je webshop up-to-date blijft, zowel qua content als technologie. No bugs please!

2. Draai slechte reviews om in een voordeel

Slechte reviews op je webshop, je mag er niet aan denken. De schade kan enorm zijn. Deze reviews beïnvloeden immers het koopgedrag van je potentiële klanten. Je kan hier echter iets aan doen. Je kan namelijk die slechte reviews ombuigen in een positief verhaal door die slechte reviews van een antwoord te voorzien. Bijvoorbeeld klanten die problemen hadden met hun bestelling. Je mag die negatieve reviews niet negeren, je kan er zelf ook lessen uit trekken. Laat zien dat je klantentevredenheid hoog in het vaandel draagt. Je kan eventueel aan die ontevreden klanten vragen, nadat het probleem is opgelost, of ze geen nieuwe aangepaste review willen posten.

3. Hou de aanmelddrempel laag genoeg

Een ingewikkeld aanmeldingsproces of te veel pop-ups worden als storend ervaren. Als je voortdurend pop-ups moet sluiten tijdens het winkelen, zoals het aanvaarden van cookies of sluiten van reclame en promoties, hou je het al snel voor bekeken. Probeer ze daarom achterwege te laten. Een lang aanmeldingsproces kan ook nefast zijn. Als een klant te veel tijd verliest door allerlei informatie te moeten intypen, zal die ook zijn interesse verliezen. Zorg er daarom voor dat mensen ook kunnen kopen zonder dat ze een account moeten maken.

4. Snel betalen is snel shoppen

Als het betaalsysteem of de laadtijden op zich laten wachten, zal de klant ook niet wachten. Vooral de mobiele shoppers die geen tijd te verliezen hebben. Als de website niet binnen een paar seconden reageert zullen ze immers zonder pardon weg klikken en hun winkelmandje ergens anders vullen. Mobiele surfers zijn nu eenmaal van de ongeduldige soort.

5. Een goed beeld zegt meer dan duizend woorden

Wazige foto’s of slecht geschreven teksten komen heel onprofessioneel over. Je kan beter zorgen voor aantrekkelijke en haarscherpe beelden. Ook video’s zijn tegenwoordig onmisbaar op een webshop. Tenslotte bepalen de beelden of een klant overgaat tot een aankoop of niet. Een digitale klant kan namelijk die nieuwe broek niet passen of van dichtbij bekijken. De beelden van je producten worden dus cruciaal in de aankoopbeslissing.

Kan je hulp gebruiken bij het opzetten en uitwerken van jouw webshop? Contacteer dan één van onze experts die je graag verder helpen.

WEBSHOP | WEBSITE