SEO | WEBSITE

5 tips om organisch beter te scoren in Google

Wil je hogerop klimmen in de zoekresultaten van Google en je online vindbaarheid vergroten? Droom je van meer verkeer op je website zonder daarvoor diep in de buidel te moeten tasten? Dan raden wij je ten stelligste aan om lustig verder te lezen. U vraagt, wij antwoorden!

Baseer je content op short-tail en long-tail zoekwoorden

Verwerk relevante zoekwoorden in je webteksten en gebruik daarbij short-tail én long-tail zoekwoorden. Short-tail zoekwoorden zijn korte zoektermen met veel zoekvolume doordat ze heel breed gaan. Zo zal bijvoorbeeld "draaipoort" je heel wat zoekverkeer opleveren, maar ook meer concurrentie en een grotere kans op irrelevant verkeer. Long-tail zoekwoorden zoals “dubbele draaipoort aluminium” hebben een veel lager zoekvolume, maar zijn een pak relevanter en hebben minder concurrentie waardoor je gemakkelijker een hogere positie in de zoekresultaten kan bereiken.

  • Onze tip: Doe een zoekwoordenonderzoek met inschattingen van zoekvolumes en de moeilijkheidsgraad op basis van de bestaande concurrentie op een zoekwoord. Lost for keywords? Wij kunnen je helpen met het opstellen van een zoekwoordenlijst!

Gebruik zoekwoorden die je bezoeker ook gebruikt

Niks mis met vakjargon, maar soms kan het interessanter zijn om je content af te stemmen op je (potentiële) bezoekers. Daarmee bedoelen we dat je best even nagaat welke woorden ze gebruiken. Er worden nog te vaak zoekwoorden gebruikt die eerder in de categorie “niche” thuis horen. Zorg er dus eerst en vooral voor dat je weet wie je doelgroep is en waar die zoal naar zoeken. Je zal merken dat het raadzaam is om alledaagse en courante woorden te gebruiken om zo veel mogelijk bezoekers aan te spreken.

  • Onze tip: Geraak je niet verder dan vakjargon? Gebruik dan je boerenverstand, de input van je salesteam of reken simpelweg op de expertise van De Witte Communicatie!

Keyword stuffing? No thank you!

Prop je website niet nodeloos vol zoekwoorden in de hoop een betere ranking te behalen in de organische zoekresultaten. Dit ten koste van de leesbaarheid van je pagina’s én de gebruikerservaring. Iets waar Google heel wat belang aan hecht! Zorg dus eerder voor één weloverwogen zoekwoord per pagina met een geschikt aantal herhalingen in functie van de lengte van je tekst. Je kan ook gaan spelen met combinaties van zoekwoorden of synoniemen om de teksten gevarieerd genoeg te houden. In ieder geval, zorg er altijd voor dat je teksten leesbaar blijven en je bezoekers op jouw website blijven.

  • Onze tip: Kan je SEO-advies gebruiken voor jouw website? Schakel de hulp in van De Witte Communicatie en wij doen voor jou een zoekwoordenonderzoek op basis waarvan we webteksten SEO-proof maken!

Let op de houdbaarheidsdatum en zorg tijdig voor verse content

De zoekresultaten in Google zijn voorzien van een datum en dat heeft zo zijn redenen. Content die op regelmatige basis wordt geüpdatet, wordt namelijk beloond. Telkens wanneer jij een pagina een update geeft of een nieuwe blog post, ziet Google dat jouw content actueel is. En dat ziet Google graag! Het is simpel: als iemand in de zoekresultaten kan kiezen tussen content van een jaar oud of content van een week oud, zal die geneigd zijn om voor de actuele content te kiezen. Vul daarom je content regelmatig aan met bijvoorbeeld nieuwe blogs, producten of zelfs een forum of geef bestaande pagina’s regelmatig een update.

  • Onze tip: Een webpagina of een blogartikel dat zorgt voor veel organisch verkeer, verliest na een drietal maanden een deel van zijn effect als er geen updates plaatsvinden. Op lange termijn kan je pagina zo volledig wegzakken in de zoekresultaten. Wij kunnen je helpen bij het creëren van een automatische content update die elke drie maanden plaatsvindt.

Maak plaats voor blogs, de ideale SEO-partner

De ideale manier om een heleboel zoekwoorden op je website te krijgen is via blogs. Zo kan je zoekwoorden een plaats geven zonder jezelf in bochten te wringen, want een blog kan nu eenmaal over zowat alles gaan. Je kan ook je online vindbaarheid op een organische manier verbeteren door bestaande blogs te optimaliseren via zoektermen met een relatief laag volume en weinig concurrentie. Jup, de fameuze long-tail zoekwoorden, remember? Vergeet je blogs ook zeker niet te voorzien van interne links naar een relevante pagina om voor nog meer verkeer te zorgen.

  • Onze tip: Zorg voor een contentkalender om regelmatig nieuwe content te plaatsen. Mik daarbij op 1 blog per zoekwoord en probeer ook eens een insteek te vinden voor een zoekwoord met veel zoekvolume dat niet per se aan je basisactiviteiten gelinkt is. Weet je niet hoe je begint aan een contentkalender? Wij gelukkig wel!

SEO | WEBSITE