ADVERTISING | GOOGLE ADS | SEO

They see me scrolling: de voor- en nadelen van ‘continu scrolling’

Niks zo heerlijk als oeverloos door je social media feed scrollen. Sinds eind vorig jaar kan je dat dus ook in je Google zoekresultaten doen. Gedaan met pagina 1, 2 en 3, want alles staat nu op 1 pagina die (bijna) geen einde kent. Best handig zou je denken, maar een nieuwe feature brengt ook nieuwe uitdagingen met zich mee. Een bloemlezing!

Vroeger kreeg je zoekresultaten op verschillende pagina’s, maar nu kan je gewoon naar beneden blijven scrollen tot je vindt wat je zoekt. Google laadt namelijk automatisch de volgende pagina met resultaten als je aan de onderkant van een pagina komt. Let op, het is niet echt eindeloos. ‘Continu scrollen’ is in feite het equivalent van 6 pagina's (= 60 resultaten) waarna je wel naar de volgende pagina moet. De vraag is dus of dit een positieve verandering betekent voor je organische vindbaarheid.

Wie zoekt, die vindt?

Iets opzoeken wordt dan wel gemakkelijker, als je afhankelijk bent van organisch verkeer van zoekmachines heb je misschien iets minder reden tot juichen. Stel dat je site eerder onderaan de zoekresultaten staat, dan wordt die bedolven onder een lawine van andere websites. Minder kliks? Jup! Je kan er dus maar beter voor zorgen dat je zichtbaar wordt en omhoog klimt in de resultaten. Maar hoe doe je dat dan? Wel, je kan bijvoorbeeld je meta-titles en meta-descriptions optimaliseren of reviews en FAQ’s posten. Op die manier zal je CTR (click-through rate, ofwel mensen die doorklikken op de website) stijgen, en ook je bezoekersaantallen.

Wat betekent dit voor SEO?

SEO blijft enorm belangrijk, ook bij continu scrolling. Vroeger ging men vaak niet naar pagina 2 van de zoekresultaten en dat is nog steeds zo. Zo gaat maar liefst 88% van de kliks en 50% van de impressies naar zoekresultaten in de top 3. Zorg dat je webteksten dus op punt staan. Doe eerst een grondig zoekwoordenonderzoek zodat je weet waar jouw doelgroep naar zoekt en maak vooral relevante content. Als je via meer zoekwoorden vindbaar bent, zal je ook betere posities behalen in Google. Kortom, bezint eer ge begint. En als je er niet uitkomt, je weet waar je ons kan vinden!

Wat betekent dit voor SEA?

Normaal gezien staan de ads boven en onder de organische zoekresultaten, maar bij continu scrolling staan de ads er ook nog eens tussen. Vergelijk het gerust met je social media feeds waar ook her en der advertenties opduiken. Hou hier dus zeker rekening mee bij je SEA-strategie. En hadden we al gezegd dat wij ook daarbij kunnen helpen? Nee? Nou, bij deze!

ADVERTISING | GOOGLE ADS | SEO